Veel nieuwe namen tijdens AIFW

Merle Deterink, de programmadirecteur van de AIFW. Foto ANP Beeld
Merle Deterink, de programmadirecteur van de AIFW. Foto ANP

AMSTERDAM - Vanaf woensdag 26 januari staat Amsterdam in het teken van mode met de start van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW). De veertiende editie van dit grote mode-evenement, dat wordt gehouden tot 30 januari op het terrein van de Westergasfabriek, belooft weer veel shows, design, catwalks en vernieuwende couture. De programmadirecteur van de AIFW, Merle Deterink, blikt vooruit:

Waarom wordt de komende AIFW anders dan voorgaande jaren?
''Deze editie zullen er weer vele nieuwe namen op het programma staan. Zo zal Bas Kosters donderdag voor het eerst op het officiële programma van AIFW een show geven en zal Tony Cohen na jaren Fashion Week New York te hebben gedaan, voor het eerst in Nederland showen. Ook op het zogeheten Fashion Week LAB zijn diverse ontwerpers die voor het eerst tijdens AIFW gaan showen. Naast nieuwe namen hebben we ook diverse gevestigde namen op het programma van AIFW zoals Jan Taminiau, Spijkers en Spijkers, Monique Collignon en Addy van den Krommenacker.

De AIFW is in 2004 opgericht om Amsterdam als modestad op de kaart te zetten. Lukt dat?
''Dat lukt zeker. We staan nu in een onderzoek op de zesde plek van Europese modesteden, terwijl we in het verleden niet eens op de lijst voorkwamen. Ook Nederlandse ontwerpers doen het goed over de grens. Zo zijn ontwerpers als Jan Taminiau, Iris van Herpen, Elsien Gringhuis en vele anderen begonnen bij AIFW, hebben hierdoor bekendheid vergaard en zijn nu ook op de internationale catwalks te bewonderen. Maar het werkt ook andersom. Ontwerpers die eerder enkel en alleen in het buitenland showden, showen tegenwoordig op het Fashion Week-programma zoals Spijkers en Spijkers en Tony Cohen. Het Italiaanse label Replay heeft enkel en alleen nog maar in Nederland geshowd en zelfs nog nooit in Italië.''

De AIFW krijgt geen subsidie meer. Zijn er in deze tijden van crises nog genoeg sponsors te vinden?
''Ja hoor. We hebben meer sponsoren dan ooit en hebben ook intensieve samenwerkingsverbanden. Ze activeren de samenwerking ieder op hun eigen manier. De mogelijkheden voor een sponsor zijn op AIFW groot en hierdoor erg interessant om met AIFW in zee te gaan. Ook spreken wij zowel de consument als modeprofessionals aan en hebben wij een enorm bereik. De mediawaarde is op jaarbasis minimaal 5 miljoen euro.''

Er gaan weleens stemmen op dat de AIFW te commercieel is en te weinig creatief/innovatief is. Wat is uw oordeel daarover?
''Wij hebben zoals bekend geen subsidie en dus hebben we commerciële partners nodig. Er wordt continu een balans gezocht tussen creatief en commercieel. Dit zie je bijvoorbeeld terug in ons programma waar we commerciële partijen naast culturele partijen programmeren, die vervolgens weer kunnen profiteren van elkaars gasten en mogelijkheden.''

Waar moeten we ons in vertonen de komende zomer?
''Draag iets waar je je lekker in voelt. Voor inspiratie kan je altijd bij ons op de website kijken.'' (ANP)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden