Veel nepkorting op speelgoed bij webwinkels

De kortingen die webwinkels bieden op speelgoed, zijn vaak nep. De van/voor-aanbiedingen kloppen veelal niet, omdat de 'van-prijs' nooit is gerekend. 'Op deze manier worden fikse kortingen gesuggereerd en daarmee consumenten misleid', zo meldde de Consumentenbond vandaag. Ook komt het geregeld voor dat zowel de 'van-' als de 'voor-prijs' plotseling hoger wordt.

Screenshot van de website Bol.com Beeld Screenshot

Bol.com heeft volgens het onderzoek de meeste nepaanbiedingen: 70 procent van de kortingen op speelgoed is nep. Ook Wehkamp, Intertoys, Bart Smit, Blokker en andere verkopers maken zich in hun onlinewinkels schuldig aan de praktijken. V&D en Toys'R'Us hebben met nog geen 10 procent de minste misleidende aanbiedingen.

Directeur Daniel Ropers van bol.com zegt in een reactie het niet eens te zijn met de Consumentenbond. De prijs waarnaar bol.com bij zijn aanbiedingen verwijst, is de consumentenadviesprijs die door de leverancier is vastgesteld, aldus Ropers. Als de adviesprijs niet beschikbaar is, baseert bol.com zich op de prijzen van andere winkeliers.

Beeld ANP
Medewerkers werken in het distributiecentrum voor bol.com. Beeld anp

Vermelden

Maar de Consumentenbond vindt dat als de aanbieding is afgeleid van een adviesprijs, winkels dat moeten vermelden. Dat geldt ook als de 'van-prijs' een prijs is die door andere aanbieders zou worden gehanteerd.

Wehkamp heeft naar zeggen van de bond gisteravond al toegezegd binnenkort zijn manier van aanbiedingen presenteren aan te passen. Dan zal de 'van-prijs' duidelijker als adviesprijs worden neergezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden