Veel meer botsingen met vogels rond Schiphol door zachte winter

De kans op botsingen tussen zwermen vogels en vliegtuigen rondom Schiphol is, na jaren daling, sinds 2015 weer aan het stijgen. Door het warme weer vliegen er steeds meer vogels rondom de luchthaven.

Zwermen vogels op Schiphol. De kans op ene botsing tiussen vogels en vliegtuigen is, na jaren daling, door het warme klimaat weer toegenomenBeeld anp

Het aantal vogelbotsingen is volgens Schiphol vorig jaar voor het eerst in tijden gestegen. Cijfers kan de luchthaven nog niet noemen. Maar volgens KLM is het aantal vogelbotsingen in 2015 'zowat verdubbeld' in vergelijking met 2014, toen er ruim 250 vogelaanvaringen werden geteld

'Wij kunnen nog niet aangeven hoeveel birdstrikes er waren in 2015,' zegt Bart Straver, manager birdcontrol op Schiphol. 'Het aantal zal in 2015 zal wat hoger uitkomen dan in 2014 vanwege de relatief hoge temperaturen het afgelopen jaar.'

'Door de zachte wintermaanden is er eerder en meer voedsel beschikbaar. Hierdoor is het broedsucces van veel vogelsoorten hoger en overleven meer jonge vogels. De vogel populatie van veel probleemsoorten groeit daardoor Ook zorgen hoge temperaturen ervoor dat veel vogels niet verder migreren. Met het warme weer blijven ze hier.'

Jumbo
Afgelopen woensdag moest een Boeing 747 van KLM hals over kop naar Schiphol terugkeren nadat het op de Kaagbaan van Schiphol op zes meeuwen was gebotst. Daardoor raakte een van de vier motoren zo beschadigd, dat deze moest worden uitgezet.

Een vogelbotsing in januari rondom Schiphol is uitzonderlijk. De eerste maand van het jaar geldt als de rustigste van het hele jaar. De helft van alle vogelbotsingen vindt tussen juli en oktober plaats. Dat is sinds vorig jaar door het warme klimaat sterk veranderd, het risico speelt nu het hele jaar door.

In juni 2010 leidde een botsing tussen een vlucht ganzen en een Boeing 737 van Royal Air Maroc bijna tot een ramp, toen het toestel nauwelijks bestuurbaar op minder dan 150 meter over Haarlem scheerde. Daarna werden op en om Schiphol een groot aantal maatregelen getroffen om het vogelprobleem aan te pakken, waardoor tussen 2011 en 2014 het aantal vogelbotsingen daalde.

Gedrag
Maar maatregelen die Schiphol neemt om vogels te verjagen zijn volgens vogelbioloog Luit Buurma door de huidige klimaatontwikkelingen niet afdoende. 'Er wordt niet voldoende gekeken naar het gedrag van vogels. Schiphol weet het niet of is misschien huiverig om de verantwoordelijkheid te nemen. De claim dat er binnen een straal van twintig kilometer afdoende maatregelen worden getroffen, valt niet waar te maken. '

Het probleem wordt volgens oud-Luchtmachtmedewerker Buurma, dé deskundige in de wereld op het gebied van vogelbotsingen, alleen maar nijpender met de opening van Lelystad Airport, 'met vliegroutes precies op een plek waar nu alle vogels zitten die bij Schiphol worden weggejaagd.'

Ook internationaal is er verontrusting over de gevolgen van klimaatveranderingen op de vliegveiligheid. De Amerikaanse luchtvaartdienst FAA schat dat vogelbotsingen jaarlijks voor bijna een miljard dollar schade opleveren. Tussen 1990 en 2013 werden alleen al in de VS 62 vliegtuigen vernield door vogelbotsingen, waarbij 25 doden en 279 gewonden vielen.

VN luchtvaartorganisatie Icao komt later dit jaar speciaal over het onderwerp bijeen. Oud-verkeersvlieger Rob van Eekeren, voorzitter van International Birdstrike Association, dat de luchtvaartsector adviseert over vogelbotsingen, zal daar de Nederlandse aanpak aanprijzen.

'Die staat wereldwijd misschien wel vijf stappen boven de norm. Dat alle betrokkenen bij elkaar zitten, is uitzonderlijk. In andere landen worden hoogstens amatregelen op vleigvelden zelf getroffen; hier gaan we daar ver buiten.'

Techniek
Zo negatief is hij over het gebrek aan samenwerking bij de zoektocht naar technoligische oplossingen. 'De meeste technische kennis hierover zit in de VS. Maar iedereen is er voor zichzelf bezig. Er zijn vogelradars, infraroodsystemen, apparaten met lichten. Airbus werkt aan een systeem voor óp het vliegtuig om vogels te verjagen.'

Al die systemen lossen volgens Van Eekeren, die in zijn tijd als KLM-captain een aantal vogelbotsingen meemaakte, in hun eentje het probleem niet op. 'Vogelradars zijn nu niet fijngevoelig genoeg, infrarroodsystemen werken bij bepaalde weersomstandigheden minder goed. Maar iedereen werkt vanuit zijn eigen commerciële belang. Er is geen enkele samenwerking.'

De linkermotor van het toestel van Royal Air Maroc na een botsing bij Schiphol met ganzen, in juni 2010. Het leidde bijna tot een vliegramp.Beeld anp
Beeld Het Parool/Chantal van Wessel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden