Veel hinder van vliegtuigen boven de stad, maar geen maatregelen

Amsterdam moet Schiphol dwingen te stoppen met vluchten boven de binnenstad. Dat eist het Platform Vliegoverlast Amsterdam vanwege de 'ontoelaatbare' toename van het vliegverkeer de afgelopen dagen. Klachtendienst BAS verwacht dat het aantal klachten '100 tot 200 procent' hoger zal liggen dan een jaar geleden.

Een vliegtuig van Kenya Airways, maandagmiddag boven het Rijksmuseum Beeld Maarten Brante

Sinds anderhalve week vliegen beduidend meer toestellen pal boven de stad. Ze zetten hun landing boven Amsterdam-Noord in, om ruwweg over Centraal Station, Dam, Leidseplein, Vondelpark en Olympisch Stadion naar Schiphol te vliegen. Daar landen ze op de Oostbaan, de oudste landingsbaan van de luchthaven.

Bij BAS, het 'aanspreekpunt' voor luchtvaartklachten, is het om die reden spitsuur. 'Normaal is dit voor ons de rustige periode,' zegt Sandro Broeke van BAS. 'Maar het zou me niet verbazen als het aantal klachten van mensen uit Amsterdam 100 tot 200 procent hoger zal liggen dan in dezelfde periode, een jaar geleden.'

Ook over vluchten naar de Buitenveldertbaan boven Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen wordt meer geklaagd. 'We zagen over vorig jaar al een stijging van het aantal klachten uit Amsterdam en Amstelveen,' zegt Broeke. 'Het zal me niet verbazen als die groei in het eerste kwartaal doorzet.'

'Niet uitzonderlijk'
Vorige week zijn 1347 vliegtuigen op de Schiphol-Oostbaan geland, volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) 35 procent van het totale aantal landingen op Schiphol die week. 'Dit is niet uitzonderlijk,' zegt Maj-Britt van Raalte van LVNL. 'Ook in voorgaande jaren zijn er weken met een toename van het gebruik van deze baan.

'Landen op de Oostbaan heeft niet onze voorkeur, omdat landend verkeer dan over het centrum van Amsterdam vliegt. Maar bij krachtige zuidwestenwind zijn andere banen minder of helemaal niet geschikt om een veilige landing te maken.'

Maatregelen
Het Platform Vliegoverlast eist maatregelen van de gemeente Amsterdam. 'De wethouder moet als aandeelhouder (de hoofdstad bezit 20 procent van de aandelen van de luchthaven) tegen Schiphol zeggen: kom de afspraken na,' zegt voorzitter Kees Weijer.

'In het Aldersoverleg is vastgelegd dat bij deze weersomstandigheden vliegtuigen tegelijkertijd op de Polderbaan en Zwanenburgbaan landen. Maar dat gebeurt niet.' Van Raalte van LVNL: 'Als er krachtige wind uit het zuidwesten komt, is er vaak te veel zijwind om zowel de Polderbaan als de Zwanenburgbaan, die evenwijdig aan elkaar liggen, te gebruiken. Dan valt alleen de Oostbaan binnen de limieten.'

Het weren van vliegtuigen boven de binnenstad zal bovendien tot meer overlast in Zwanenburg, Spaarndam of Castricum leiden. 'In Zwanenburg wonen 7500 mensen,' zegt Weijer, 'in Amsterdam honderdduizenden. Het is niet alleen hinder. Als het misgaat, hebben vliegtuigen boven Amsterdam geen enkele uitwijkmogelijkheid. Bij Zwanenburg liggen weilanden.'

Vervelend
Wethouder Kajsa Ollongren (Luchthaven) kent het probleem, maar ziet volgens haar woordvoerder geen reden om in te grijpen. 'Zeker als het vliegverkeer boven de stad langer aanhoudt, is dat heel vervelend. Maar dit gebruik valt binnen de afspraken.' Handhaving van het vliegverkeer en de zeggenschap over het luchtruim is overigens een zaak van het rijk, niet van gemeentes.

Volgens Broeke van BAS worden de problemen niet goed in geschat, omdat klachten over vluchten naar de Oostbaan en Buitenveldertbaan als één 'cluster' worden gezien. 'Het is zinvol om die twee banen uit elkaar te halen, zodat duidelijk wordt welke klachten waaraan zijn toe te schrijven. Mijn gevoel zegt dat er dan relatief veel meer klachten uit Amsterdam Centrum en Zuid zullen komen.'

Vorig jaar waren er ruim zevenduizend landingen op de Oostbaan die over de binnenstad voerden; 3 procent van het totale aantal landingen op de luchthaven. De aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan, die pal over Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen voert, werd vorig jaar bijna 31.000 keer gebruikt voor landingen, bijna 13 procent van het totaal.

Het baangebruik op Schiphol, afgelopen maandag. De twee groene banen zijn voor landende vliegtuigen, de paarse baan voor starts. Rechts de Oostbaan, die voor veel hinder in Amsterdam zorgt. Beeld LVNL
De gewraakte vliegroute boven Amsterdam maandagmiddag. Beeld casperflights.com
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden