Veel goede soul en weinig cabaret

CABARET Lucretia van der Vloot: Soulcabaret

Het is maar even, maar het geeft aan dat Lucretia van der Vloot (1968) wel degelijk vinnig en grappig kan zijn. In haar nieuwe muzikale show Soulcabaret vervloekt de Amsterdamse met de gouden strot Wendy van Dijk, die als dikke negerin, háár naam heeft gepikt, terwijl de echte Lucretia jaren alle mogelijke moeite deed een strak lijf te krijgen.

Dat was het dan wat betreft 'cabaret', de tweede helft van de titel. Want de rest van de verbindende praatjes zijn te onschuldig, te obligaat en soms te geforceerd om een concert om te vormen tot een cabaretprogramma. Een beetje hulp van een goede tekstschrijver zou hier geen kwaad kunnen, als Van der Vloot de praatjes tussendoor ook van toegevoegde waarde wil laten zijn.

Wat de soul betreft, de eerste helft van de titel: daar barst het van in dit derde soloprogramma en het is van klasse. Mede door het nieuwe muzikale trio dat haar begeleidt. Lucretia swingt en zingt de spinnenwebben van het plafond, zoals ze ook al in voorgaande twee soloprogramma's deed.

Soulcabaret lijkt te moeten aansluiten op Alles wat telt en Altijd over liefde. In de eerste bezong ze de angst en wanhoop van een verlaten vrouw, in de tweede richtte ze zich op en ging het over de moeder-dochter relaties, opvoeden, nieuwe toekomst en vooral een nieuwe liefde. Heldere thema's waarbij vooral voor Altijd over liefde prachtig passende songs van vaderlandse en internationale bodem waren gezocht.

Het lijkt er op dat Soulcabaret over die nieuwe liefde gaat, of liever: het ontbreken ervan en het verlangen ernaar.

Maar helemaal helder wordt het niet met het gekozen repertoire. Het zijn weer stuk voor stuk fraai uitgevoerde covers, al of niet vertaald en van een bijna onherkenbaar arrangement voorzien. Onder anderen Michael Jackson (This is it), Burt Bacharach (God give me strength), Stevie Wonder (The secret life of plants), Kenny Loggins (Conviction of the heart) en Faithless (If loving you is wrong) komen voorbij.

Ze worden aangevuld met liedjes van Nederlandse makelij, die er in sfeer wel heftig mee contrasteren. Memorabel daarvan zijn Theo Nijlands Na de verbouwing en vooral het speciaal voor haar geschreven Traag omlaag. Het is een schaamteloos geil lied, maar tegelijk grappig door de expliciete manier waarop Van der Vloot het in haar leren jurkje op het podium brengt. (RUUD BUURMAN)

Soulcabaret van Lucretia van der Vloot. Gezien: gisteravond in De Kleine Komedie. Te zien: 5 mrt. Schouwburg Amstelveen; 6 mrt. Purmaryn Purmerend; 13 mrt. Bijlmerparktheater; 20 mrt. Agora Lelystad; 16 apr. De Meervaart. www.lucretia.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden