Veel Amsterdamse bruggen in slechte staat

Amsterdam gaat flink investeren in bruggen, omdat vele in slechte staat verkeren. Sommige worden afgesloten voor zwaar verkeer. Inspectie en herstel kosten honderden miljoenen.

De Oetewalerbrug over de Ringvaart, hier richting de Middenweg, is afgesloten voor vrachtverkeer in verband met de slechte staat van de brug. Beeld Dingena Mol

De Amsterdamse bruggen verkeren in zorgwekkende staat. De helft van de tien recent geïnspecteerde bruggen is afgekeurd. Komend jaar worden nog eens 39 bruggen onderzocht.

Bij de vijf afgekeurde bruggen zijn maatregelen noodzakelijk. Zo is de brug bij de Oude Turfmarkt afgesloten voor al het verkeer behalve fietsen en voetgangers. De brug over de Lauriergracht is ook afgesloten voor zwaar verkeer.

Ook bij de Oetewalerbrug in Oost zijn maatregelen getroffen: hier staan sinds een maand de hele dag verkeersregelaars. Bij één brug zijn gedeeltes vervangen: die is alsnog goedgekeurd.

2 miljard euro
De komende acht jaar zullen alle verkeersbruggen worden onderzocht. Per jaar gaat dit de gemeente 11 miljoen euro kosten, alleen al aan onderzoek. De gemeente beheert 1615 vaste en beweegbare bruggen.

Binnenkort wordt bekendgemaakt hoeveel het opknappen van bruggen en kades gaat kosten. Binnen de coalitie wordt rekening gehouden met, op lange termijn, het astronomische bedrag van 2 miljard euro.

Een gemeentewoordvoerder zegt dat bruggen steeds zwaarder worden belast en dat hierdoor flink moet worden geïnvesteerd in onderhoud en herstel.

"Op steeds meer plekken zuchten ­oude bruggen onder het gewicht van het zware tram-, auto- en vrachtverkeer. Na decennia bezuinigingen en een oplopende onderhoudsachterstand is een speciale aanpak voor historische bruggen noodzakelijk.”

Geen acuut gevaar
Volgens de woordvoerder worden afgekeurde bruggen in principe vernieuwd, maar 'kan en hoeft dit vrijwel nooit direct'.

"De voorbereidingen en planning van zo'n vervanging kosten tijd."

Risicovolle bruggen worden verscherpt gemonitord met meetapparatuur en visuele inspecties. Uit deze 'bewaking' van de Oetewalerbrug in Oost bleek dat preventieve maatregelen noodzakelijk waren.

De houten funderings­palen zijn op twee plaatsen zozeer aangetast dat ze niet sterk genoeg meer zijn om het eigen ­gewicht en de permanente belasting te kunnen dragen.

"Er is geen sprake van acuut instortingsgevaar, vooropgesteld dat we maatregelen treffen."

De staat van de Amsterdamse bruggen is al langer zorgwekkend. Zo hebben alle drie de bruggen van de Vijzelstraat dringend onderhoud nodig. Zowel de brug over de Herengracht als die over de Keizersgracht moet volledig worden vervangen. Het dek van de brug over de Prinsengracht moet grondig worden gerepareerd.

De Berlagebrug krijgt in 2021 een serieuze onderhoudsbeurt en zal dan twee tot drie maanden zijn afgesloten voor al het verkeer.

Bruggenfluisteraars
De Rekenkamer schreef enkele jaren geleden dat beheer en onderhoud van bruggen in ­Amsterdam tekortschoten. Volgens de dienst had de gemeente te weinig inzicht in de toestand van de bruggen; invoering van een beter toezicht werd systematisch onderschat.

Directeur Jan de Ridder schetste een beeld van de verantwoordelijke dienst waarin vaak oudere medewerkers met passie en deskundigheid toezicht houden op het onderhoud van de bruggen.

'De bruggenfluisteraars' verrichten het beheer en onderhoud aan de bruggen en zijn bekend met elk piepje en kraakje. Zij zijn er trots op de Amsterdamse bruggen in goede staat te houden.' Veel van deze ervaren medewerkers zijn de afgelopen jaren met pensioen gegaan.

Lees ook: De Oetewalerbrug is slecht, héél slecht: 'Niet stilstaan, blijven rijden'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden