PlusFilmrecensie

Vazante

Een jonge Portugese vrouw ligt te kermen in het kraambed, ze wordt bijgestaan door haar zwarte hulp. Buiten ­regent het pijpenstelen. Tegelijkertijd hobbelt haar man, de grootgrondbezitter en slavenhouder António (Adriano Carvalho), door het oerwoud richting huis.

Vazante Beeld Ricardo Teles
VazanteBeeld Ricardo Teles

Hij zit blootvoets te paard, want 'schoenen knellen'. Achter hem sjokt een lange stoet geboeide zwarte slaven.

Snel gaat het niet, en tot overmaat van ramp is het prachtige linnengoed dat António heeft meegenomen, smerig geworden. Als hij dan op zijn door huwelijk verkregen landgoed arriveert, krijgt António te horen dat zijn vrouw en kind tijdens de bevalling zijn overleden.

Het is 1821, Brazilië bevindt zich op een kruispunt in de geschiedenis. De kolonie wordt weer vanuit Lissabon bestuurd, maar de roep om onafhankelijkheid wordt luider. António's diamantmijnen zijn leeg; een vrijgemaakte slaaf overtuigt de uitgebluste landeigenaar ervan dat hij nieuwe inkomsten kan genereren door António's slaven te leren zijn grond - zand en kiezels - te beplanten.

António neemt het zekere voor het onzekere; om zijn toekomst veilig te stellen, trouwt hij Beatriz (Luana Nastas), het 12-jarige nichtje van zijn overleden vrouw.

Een erfgenaam valt van het beeldschone, piepjonge meisje op korte termijn niet te verwachten; voor seks gebruikt António tot die tijd zijn zwarte slavin Feliciana. Op haar beurt toont Beatriz dan weer een ongezonde interesse in Feliciana's zoon Virgilio.

Botsing der culturen
De Braziliaanse Daniela Thomas, die het vak leerde van Walter Salles en vorig jaar in de door haar geregisseerde openingscere­monie van de Olympische Spelen van Rio het slavernijverleden al weinig omfloerst in beeld bracht, werkte ruim tien jaar aan Vazante. Dat is te zien; met veel beheersing zet ze de lijnen uit voor haar lome noodlotsdrama.

De zwart-witbeelden van Inti Briones zijn wonderschoon, maar alle visuele pracht kan de gruwel en waanzin van het onmenselijke systeem niet verhullen. Integendeel. De ingeslepen verhoudingen ­tussen wit en zwart, maar ook tussen man en vrouw, en het volledige gebrek aan communicatie leiden als vanzelf tot een verschrikkelijke botsing der culturen.

Vazante
Regie Daniela Thomas
Met Adriano Carvalho, Luana Nastas
Te zien in Eye, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden