PlusDAM Prijs

Vandebron: 'Waarom kan je stroom niet gewoon bij die boer kopen?'

Zes bedrijven strijden om de DAM Prijs voor de duurzaamste Amsterdamse mkb'er. Leverancier van groene stroom Vandebron vertegenwoordigt stadsdeel Centrum.

Aart van Veller, mede­oprichter van VandebronBeeld Ivo van der Bent

"Sommige mensen willen alleen maar zonne-energie," zegt Aart van Veller, in 2013 een van de drie oprichters van Vandebron. Ja, wellicht uit chagrijn over de horizonvervuiling door windmolens, wie zal het zeggen. Hoe dan ook merkt Vandebron meteen het verschil: zonne-energie is sneller uitverkocht dan windenergie en tegen een wat hogere prijs.

Maar dat is het 'm nou juist: bij Vandebron kunnen de inmiddels 120.000 klanten zelf bepalen waar hun stroom vandaan komt. Op een onlinemarktplaats kiezen ze wat het wordt: windenergie uit de Friese Haskerveenpolder of zonne-energie van boer Wiljo Kraayenbrink uit de Achterhoek. Uit die bron komt de stroom dan ook. De naam zegt het al: Van-de-bron.

Virtueel verrekend
Dat was het idee ook waarmee Van Veller, Remco Wilcke en Matthijs Guichelaar Vandebron begonnen. "We dachten: waarom kan je de stroom niet gewoon bij die boer kopen?" En natuurlijk loopt er geen kabel van de boerderij naar het stopcontact in Amsterdam. Dat wordt allemaal virtueel verrekend via groencertificaten.

Maar voor de producent maakt het een groot verschil. Die is nu niet meer overgeleverd aan een paar grote energiebedrijven die nauwelijks extra wilden betalen voor in Nederland zelf opgewekte groene stroom, zegt Van Veller. Omdat ze nu 10 procent meer verdienen, kan Nederland als geheel sneller over op duurzame energie.

Verder onderscheidt Vandebron zich doordat het alleen verdient aan de abonnementskosten die consumenten afdragen. Klanten betalen natuurlijk per kilowattuur, maar dat gaat naar de bron - veelal boeren dus, die de stroom opwekken. Het abonnementstarief dat Vandebron rekent, verandert niet, ook niet als huishoudens minder stroom afnemen.

Energiebesparing
Het gevolg is dat Vandebron zich niet geremd hoeft te voelen om klanten aan te sporen tot energiebesparing. Ook andere energiebedrijven zeggen dat we zuinig aan moeten doen, maar dan dringt zich meteen de vraag op hoe oprecht dat is. "Dat is toch alsof de slager zegt: eet minder vlees." Bij Vandebron gaat de stroom die de ene klant minder verbruikt, gewoon naar de volgende, waardoor alle huishoudens samen zo snel mogelijk overgaan op groene stroom.

Vandaar ook hun nieuwe project om elektrische auto's in te zetten als buffer op het elektriciteitsnet. Wind- en zonne-energie komen met pieken en dalen. "Nu wordt dat opgelost met gascentrales die aangaan als er weinig stroom is. Wij onderzoeken of het ook lukt met auto's die het opladen uitstellen als er weinig aanbod is. Dan kan het met nul uitstoot en gebruiken we nog meer duurzame energie."

Vandebron maakte eerder dit jaar naam door Nuon 1 miljoen euro te bieden voor de Hemwegcentrale. Toen het bod vervolgens werd vervijfvoudigd door onder meer de gemeente Amsterdam en de Triodos Bank, stak een publiciteitsstorm op die pas ging liggen toen Nuon de kosten van het sluiten van de kolencentrale schatte op 55 miljoen.

"Maar eerder zeiden ze nog dat de centrale 250 miljoen waard was. Dus dat hebben we de samenleving toch maar mooi bespaard."

Dit is de vierde aflevering in een serie over de genomineerden van de DAM Prijs voor de duurzaamste Amsterdamse mkb'er. Stemmen kan tot en met 21 november op www.amsterdam.nl/damprijs

Lees ook:
Deel 1: 'DGTL is duurzamer dan een weekend thuisblijven'
Deel 2: 'Wij geven economische waarde aan plastic ­afval'
Deel 3: De Ceuvel is het visitekaartje van de circulaire economie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden