Vanaf vandaag mogelijk: uw naam en foto op 2 miljoen Google-sites

Wie YouTube, Google+ of andere Google-diensten gebruikt, moet niet vreemd opkijken als zijn of haar naam of foto opduikt in advertenties op het internet.

Uw beeltenis zou zo maar eens kunnen opduiken in een advertentie op de pagina van Google Maps.Beeld anp

Vanaf vandaag zijn namelijk de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Google van kracht. Onderdeel daarvan is dat alles wat gebruikers van boven de 18 jaar doen bij diensten van Google, kan worden gebruikt voor advertenties of recensies in het hele Google-netwerk.

Met andere woorden: als u een reactie plaatst bij een YouTube-filmpje, zou het zo maar eens kunnen dat die later opduikt in een advertentie op één van de twee miljoen websites die verbonden zijn aan het netwerk van Google. Bijvoorbeeld Streetview of de razend populaire zoekmachine van Google. Dat betekent dat uw foto, naam en/of reactie in potentie door een miljard mensen kan worden bekeken.

Geen verrassing
De wijzigingen van de gebuikersvoorwaarden komen niet als een verrassing, want Google heeft ze de afgelopen maand al uitgebreid aangekondigd, onder andere met blauwe banners. Maar de praktijk leert dat (gewijzigde) gebruikersovereenkomsten zelden worden gelezen. De wijzigingen houden kort gezegd in dat wie een reactie plaatst op YouTube of een bericht op Google+ een +1 geeft (vergelijkbaar met een 'like' op Facebook), Google toestemming geeft om zijn naam, foto en bericht te gebruiken in reclame-uitingen.

Google biedt gebruikers wel de mogelijkheid om deze zogenoemde 'gedeelde aanbevelingen' uit te schakelen (opt-out). Dat kan via deze pagina. Google zal naam en profielfoto dan niet in advertenties of recensies tonen.

Gedeelde advertenties op GoogleBeeld Google

Facebook
Met de wijziging van de gebruikersvoorwaarden gaat Google Facebook achterna. Die heeft al enkele maanden geleden 'sponsored stories' ingevoerd. Onomstreden is die functie niet. Eén van de bekendste verhalen is die van de nu 33-jarige Amerikaan Nick Bergus, die voor de lol een foto van een groot vat glijmiddel had gedeeld op Facebook maar zijn foto en tekst later terug zag bij advertenties voor dat middel.

Eerder dit jaar trof Facebook een schikking van 20 miljoen dollar met een groep gebruikers die meenden dat hun foto's ten onrechte bij advertenties waren geplaatst, omdat zij daar nooit toestemming voor hadden gegeven.

Eric Schmidt
Ook bij Google werd er meteen al geprotesteerd toen duidelijk werd dat het bedrijf de gebruikersvoorwaarden zou gaan aanpassen. Een aantal gebruikers vervingen hun profielfoto met een afbeelding van Google-topman Eric Schmidt - om hem eens te laten 'voelen' hoe het is om je foto te pas en te onpas overal bij te zien staan.

Zowel Google als Facebook zeggen met de gepersonaliseerde advertenties het gebruiksgemak te willen vergroten. Maar wat ze er niet altijd bij zeggen, is dat de belangrijkste reden geld verdienen is. Adverteerders willen namelijk veel meer betalen voor advertenties die op de persoon gericht zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden