Plus PS

Van SK Toko naar Saeed's Curry House: domweg hip in de Javastraat

Hoe blijven bestaande winkels overeind in de gentrificerende Javastraat? Najah Aouaki helpt ze te moderniseren. De eigenaar van Saeed's Curry House is enthousiast: 'Het werkt.'

Eigenaar Saeed Khawaja met Najah Aouaki voor zijn Pakistaanse supermarkt. 'Over een maand zijn we nóg verder.' Beeld Carly Wollaert

Tot een paar maanden geleden kon je nergens aan de pui van Javastraat 9 zien hoe de winkel die daar zit heette en wat ze er verkochten. De Pakistaanse supermarkt en specialiteitenwinkel moest het hebben van een vaste klantenkring: de mensen aan wie je niet hoeft uit te leggen hoe ze een curry bereiden of die eigenaar Saeed Khawaja (42) al honderd jaar kennen.

SK Toko heette de winkel toen nog op papier. Inmiddels heeft hij een enorme transformatie ondergaan. De winkel is omgedoopt in het toegankelijker Saeed's Curry House, de gevel is in vrolijk rood geschilderd en er is een even vrolijke luifel ­gekomen, inclusief winkelnaam in een moderne typografie.

Bij de ingang is een vitrine gebouwd met vers af te ­halen Pakistaanse koekjes en cakejes.

Grote motor achter de vernieuwingen is creatief ondernemer Najah Aouaki (38). Zij woont al jaren in de Indische Buurt. Het viel haar op dat veel van de nieuwe cafés en concept store-achtige winkels als een tierelier lopen terwijl de traditionele winkels zoals de ­Marokkaanse en Turkse supermarkten achterblijven.

"Enorm zonde." De vele supermarktjes in de Java­straat wekken misschien de índruk dat ze allemaal hetzelfde verkopen, maar onderling hebben ze vaak een ­gespecialiseerd, gevarieerd aanbod. De uitdaging is alleen om dat zichtbaar te maken voor de nieuwe bewoners van de Indische Buurt.

"De mensen zoals jij en ik," omschrijft Aouaki die. "Young professionals, jonge gezinnen, hoogopgeleiden. De mensen die hier in de laatste jaren zijn komen wonen hebben weinig tijd om alle winkels uitgebreid af te lopen en kennen het aanbod ook niet altijd van huis uit."

Nieuw logo
Iets meer dan een jaar geleden diende Aouaki een plan in bij stadsdeel Oost om de winkels te helpen die niet automatisch meekomen in de gentrificerende Javastraat. Ze kreeg een budget en richtte daarmee onder andere de website Javakwartier op. Daar publiceert ze verhalen over de ondernemers die in de Javastraat werken en wat zij verkopen.

Met behulp van het stadsdeel hielp ze al drie winkels in de straat. Het idee is dat Aouaki een ontwerper benadert om bijvoorbeeld het winkellogo te moderniseren.

Alle verdere investeringen, zoals de aanschaf van een nieuwe luifel, moet de winkelier zelf betalen.

"Het is daarom heel belangrijk om winkels te kiezen die ook echt wíllen en gemotiveerd zijn," zegt Aouaki, die ­inmiddels bezig is met het selecteren van drie nieuwe winkels.

Saeed Khawaja is enorm blij met de hulp. Hij en Aouaki zien elkaar ongeveer drie keer per week, als ze even binnenloopt. "We zien er nu heel hip uit," zegt hij. "En dit is hoe het nu is. Over een maand zijn we nóg verder."

Hij laat een kleine bar zien die hij net heeft ingebouwd, rechts van de ingang. Daar kunnen klanten die iets komen afhalen voortaan makkelijker wachten of snel hun samosa met tamarindesaus opeten voordat ze verdergaan.

Khawaja wilde de winkel al langer 'naar een hogere ­dimensie tillen'. Alleen wist hij niet precies hoe. Een eerder naambord en een luifel werden naar eigen zeggen door de gemeente afgekeurd en moesten weg. Hij ­besloot het ­er even bij te laten zitten. De toenmalige winkelstraatmanager bracht hem vervolgens in contact met Aouaki.

Butter chicken

Niet al haar ideeën vond hij direct een hit. De rode kleur voor de pui leek hem bijvoorbeeld te heftig. 'Waarom luister ik ook naar jou?' had hij nog geappt toen de schilder de eerste lagen aanbracht. Maar inmiddels is hij toch te spreken over de kleur. "Najah zei elke keer 'vertrouw me nou maar'. En het werkt."

Wel enthousiast was hij direct over de focus op curries, een van de pijlers van de Pakistaanse keuken. Aouaki vroeg foodblogger Mooncake (Jonneke de Zeeuw) om met haar langs te gaan bij Khawaja's zus. Met zijn drieën kookten ze enkele curries en De Zeeuw en Aouaki werkten op basis daarvan een vijfstappenplan voor basiscurries uit, zoals butter chicken. Dat plan ligt nu voor iedereen gratis geprint op een hippe flyer in de winkel.

Een handige zet, want hoewel Saeed's Curry House ­alles in huis heeft voor welke curry dan ook, moet je maar net je weg weten naar de kruidenmixen voor raita (bijgerecht met yoghurt en komkommer) en afbak-naans (broodjes) die hoog opgestapeld liggen in de schappen. "Weet je wat dit is?" vraagt hij. Hij geeft een stuk van een stengel aan. "Suikerriet. Hebben we vers. Dat vind je bijna nergens hier."

Mango's

Op de dag van bezoek is Khawaja net terug van de groothandel in Londen. Met zijn broer is hij in een busje naar TRS gereden, een soort Aziatische variant van de ­Makro. De winkel staat vol dozen met de blauwe en paarse verpakkingen die iedereen kent die weleens ­Indiase of Pakistaanse kruiden koopt. Vanmiddag en morgen gaat hij het allemaal een plekje in de winkel ­geven.

Daarna is het tijd om na te denken over een nieuw project. Khawaja is onder ingewijden beroemd om de mango's die hij vanaf eind mei tot en met juli verkoopt. Van de zomer maakte hij er verse mango lassies van (een yoghurtdrankje) die je in de winkel kant-en-klaar kon afhalen.

Datzelfde concept willen hij en Aouaki in de winter gaan toepassen op chai, de bekende Aziatische thee die met melk en veel suiker wordt bereid. "Bij ­zaken als Starbucks en de Coffee Company is chai sinds een tijdje ook al populair," zegt Aouaki. "Maar hier kun je natuurlijk gewoon de authentieke halen."

Foodstraat

In oktober vorig jaar maakte de ­gemeente bekend te gaan experimenteren met spreiding van bezoekers over Amsterdam. Een van de projecten is de Javastraat dopen tot 'Foodstraat Amsterdam'.

Najah Aouaki is trekker van het plan, dat bestaat uit het stimuleren van winkels in de straat die lastiger meekomen in de snel gentrificerende wijk, maar wel een bijzonder aanbod verkopen.

De combinatie 'hippe' horeca en bijzondere winkels moet de Javastraat voor een groot publiek aantrekkelijk maken. Onderdeel van de plannen is om flyers te verspreiden in hotels en hostels in Oost die bezoekers moeten aanmoedigen er een kijkje te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden