Plus

Van leegstand is op de Noordermarkt en Plein '40-'45 niets te merken

Amsterdamse markten kampen met leegstand, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Zaterdag is daar op de Noordermarkt en op de markt op Plein '40-'45 niets van te merken.

Noordermarkt Beeld Julie Hrudova
NoordermarktBeeld Julie Hrudova

Noordermarkt

Een potje jam kost 4,50 euro en de prijs van een potje honing kan oplopen tot wel 8,50 euro. Toch is het druk bij de kraam van Anna van Dijk uit Wijk bij Duurstede. "Ja hoor, de zaken gaan voortreffelijk," zegt ze nadat ze heeft afgerekend met een vaste klant.

De lege pot die de klant terugbracht, zet ze in een krat. "Aan statiegeld doe ik niet, dat is me te ingewikkeld. Maar ik vraag wel of mensen de potten retour brengen."

Exclusieve producten
Hoe oud Van Dijk precies is, houdt ze liever voor zich. "Ik zei een tijd lang: ik ben veertig geweest. Maar inmiddels ben ik bijna twee keer veertig."

De jam die ze verkoopt, maakt ze zelf. Van door haar man gekweekt fruit. Sinds 2000 staat ze op de Noordermarkt. Is er veel veranderd in die tijd? "Nee, eigenlijk niet. Er komen nu ook toeristen hier. Speciaal voor hen heb ik ook kleine potjes jam, die kunnen ze meenemen in het vliegtuig."

Voor koopjes moet je niet zijn op de zaterdagse biologische markt aan de voet van de Noorderkerk in De Jordaan.

Maar de liefhebber trekt zonder morren de portemonnee voor exclusieve producten als bijenpollen, veganistische kaas en 'gecertificeerd biologisch' brood.

Op diverse kramen liggen geheimzinnig uitziende, stekelige stukken plant. "Het zijn bladeren van de aloë vera," zegt Diana Store, die 'raw superfoods' verkoopt. "Ze komen uit Spanje."

Eerlijke prijs
We kennen aloë vera als bestanddeel van cosmeticaproducten. Maar behalve voor de verzorging van de huid kun je het sap uit het binnenste van de vetplantbladeren volgens Store ook goed verwerken in een gezonde smoothie.

Ook de Engelse is een oudgediende op de Noordermarkt. Zij ziet wel veranderingen. "Vijfentwintig jaar geleden waren we de enige biologische markt. Nu heb je overal Eko Plaza. Het gaat goed hier, maar vroeger was het nog veel drukker, toen konden de bezoekers nauwelijks vooruitkomen."

Met een volle tas boodschappen verlaten Marguerite en Guido de markt. Twintigers zijn het, werkzaam in de wereld van de consultancy, hipsters. Ze eten uitsluitend biologisch.

Bij Marqt komen ze ook wel, maar de Noordermarkt vinden ze het gezelligst; elke zaterdag slaan ze er in, groenten en brood vooral. Het brood dat ze in hun tas hebben, kostte 4,50 euro.

"Een eerlijke prijs die goed reflecteert wat er allemaal aan te pas komt om een dergelijk product in de stad te krijgen," vindt Guido.

De gemiddelde bezoeker waardeert de Noordermarkt met een 8,3. Wat geeft Marguerite? "Een 9, nee, een 10."

Plein '40-'45 Beeld Julie Hrudova
Plein '40-'45Beeld Julie Hrudova

Plein '40-'45

De bezoekers van de dagmarkt op Plein '40-'45 waarderen die met gemiddeld een 5,9. Waarmee de markt de laagstgewaardeerde van Amsterdam is. Dat zijn althans de bevindingen van het bureau Onderzoek, Informatie en Statistiek van de gemeente Amsterdam. Leo Gerver, 70 jaar oud en veteraan op de markt in stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer, heeft zijn bedenkingen. "Wat voor vragen zijn er voor dat onderzoek gesteld? En aan wie?"

Wat hij maar zeggen wil: "De Albert Cuyp krijgt vast een veel hogere waardering. Maar daar komen heel veel dagjesmensen en toeristen, die niets kopen. Moet je hier kijken: iedereen loopt met volle tassen."

Hollandse enclave
Hij heeft gelijk: er wordt flink ingeslagen op de markt, waar vooral groente en fruit weggaan tegen prijzen waarvan je je afvraagt hoe iemand er nog iets aan kan verdienen. Van de door de gemeente gesignaleerde leegstand van 31 procent is op zaterdagmidag niets te merken: alle kramen zijn bezet.

Gerver begon hier als groenteboer in 1965, het tweede jaar dat de markt bestond. Later startte hij de patatkraam die vijf jaar geleden werd overgenomen door zijn schoonzoon. Elke zaterdag springt Gerver bij. Een laatste Hollandse enclave noemt hij de kraam. "Vroeger had je hier hooguit wat Indo's en Italianen in de buurt, nu wonen er bijna geen Nederlanders meer."

Zo spraakzaam als Gerver is, zo zwijgzaam zijn de andere marktlui, die net als de bezoekers vrijwel zonder uitzondering allochtoon zijn. Op het opschrijfboekje van de verslaggever wordt argwanend gereageerd, op de camera van de fotograaf vaak zelfs ronduit kwaad.

Een soort verslaving
Maar Hakim, die 31 is en tapijten en kleden verkoopt, heeft wel zin in een praatje. Hoe gaan de zaken? "Het is geen vetpot, maar het gaat. Als je rijk wilt worden, moet je niet op de markt gaan staan. Voor mij is het een soort verslaving. Op zaterdag is het hier druk. Op woensdag, als de kinderen 's middags vrij hebben, gaat het ook nog wel, maar verder kan het hier heel stil zijn."

Een verkoper van dekbedovertrekken en hoes­lakens, die beslist niet met zijn naam in de krant wil, zegt dat hij sinds een jaar of twee echt slecht verkoopt. Hij wijt het vooral aan de concurrentie van de goedkope winkels die overal opduiken, ook in het winkelcentrum op het plein: "Zaken als Action, Big Bazar en Primark, daar kunnen wij echt niet tegenop."

Wat zou er volgens tapijthandelaar Hakim verbeterd kunnen worden? Hij doet dezelfde suggestie als eerder patatboer Leo Gerver: "Het zou een overdekte markt moeten zijn. Daar hebben we het hier al vaak over gehad. Alle markten zullen last hebben van slecht weer, maar onze klanten hebben er écht een hekel aan. In december, toen het zo koud was? He-le-maal niets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden