Van Heist wint Fashion Award

Monique van Heist wint de Mercedes Benz Dutch Fashion Awards. Foto ANP Beeld
Monique van Heist wint de Mercedes Benz Dutch Fashion Awards. Foto ANP

AMSTERDAM - Monique van Heist (1972) is de grote winnaar bij de Dutch Fashion Awards: tijdens de uitreiking, gisteravond in Amsterdam, won ze alles wat er te winnen viel.

De Mercedes Benz Dutch Fashion Award is de meest prestigieuze modeprijs van Nederland, ter waarde van 25.ooo euro. De ceremonie, in de Beurs van Berlage - helaas een nogal tamme presentatie - geldt als hét uitje voor de Nederlandse modepers, de genomineerden, hun familie en de gasten van sponsor Mercedes- Benz.

Behalve de originele Award, waarover een internationale jury beslist, werden een Media Award en een Incubator Award vergeven. De eerste wordt toegekend door de belangrijkste Nederlandse media en behelst een bedrag van vijfduizend euro plus de ontwikkeling van een eigen zonnebril, de tweede is een initiatief van het bedrijfsleven en de modewereld dat onder meer inhoudt dat de Bijenkorf de ontwerpen van de winnaar gaat verkopen.

De Dutch Fashion Awards zijn bedoeld voor 'toptalent dat al langer een eigen merk heeft'. Geen onbekende namen dus bij de zeven genomineerden.

De sportieve vrouwenkleding van Joline Jolink was een paar maanden geleden te zien in het Olympisch Stadion, mannenmodeontwerpers Francisco van Benthum en Jeroen van Tuyl presenteerden hun collecties in Parijs, Mada van Gaans liet haar elegante jurken de afgelopen jaren zien tijdens Prélude, de vooravond van Amsterdam Fashion Week, en Gerrit Uittenbogaard en Natasja Martens - G+N - zijn al tien jaar bezig. De presentatie van de in augustus overleden Percy Irausquin werd een hommage.

Monique van Heist, die in 1996 afstudeerde aan de AKI in Enschede en acht jaar later aan het Fashion Institute Arnhem, was voor velen wellicht de minst bekende. Ze gaf de afgelopen seizoenen geen show, evenmin liet ze bekende Nederlanders in haar ontwerpen paraderen.

Ze deed het op haar eigen manier: ze stapte uit 'de wurggreep van de seizoenen' en bedacht een andere methode om haar ontwerpen te slijten.

Gisteravond presenteerde ze een preview van Hello Fashion, dat officieel in mei gelanceerd wordt. ''Het idee is dat mensen jaren dezelfde kleding bij mij kunnen bestellen,'' aldus Van Heist. Eens in de twee jaar geeft ze een presentatie en ieder seizoen komt er iets bij - een jurk, een zonnebril of een makeupadvies: het is allemaal mode.

De internationale jury had het over 'een duidelijke visie', 'een eerlijke benadering' en 'goed inzicht in de huidige markt'. Dat zal ze nodig hebben, want er wordt verwacht dat ze binnen twee jaar mee kan draaien op internationaal niveau. Zo presenteerden Niels Klavers en Astrid van Engelen, de vorige winnaars, hun collectie onlangs in Milaan. (BREGJE LAMPE)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden