Plus Blikvangers

Van een duistere plek naar een sprookjesachtige wereld

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: De Moor, de Dame en haar Hondje.

De Moor, de Dame en haar Hondje Beeld Tammy van Nerum

Duizend kilo per stuk wegen de negen stalen platen van het kunsthekwerk De Moor, de Dame en haar Hondje bij de entree van het ProRailgebouw op de De Ruijter­kade.

Kunstenaars Margot Berkman en Elina Janssens, gespecialiseerd in kunst in de openbare ruimte en destijds nog als duo opererend, baseerden zich hiervoor op het Amsterdam van de 17de eeuw, toen op deze plek letterlijk de schepen de haven binnenvoeren.

Volgeladen met exotische dingen, vertelt de Zandvoortse kunstenares Margot Berkman (54). De makers deden historisch onderzoek naar de betekenis van deze locatie in de Gouden Eeuw. Voorwerpen van zilver, goud en keramiek uit alle windstreken kwamen naar Amsterdam.

Uitgangspunt voor het ontwerp was de zilvercollectie van het Rijksmuseum, de tafelstukken die via deze plek aan het IJ de interieurs van de patriciërshuizen opluisterden. Alles wat je bezat wat van ver kwam, vergrootte in die tijd je aanzien. Ook lieten ze zich inspireren door een grote keramische kandelaar van een Moor, zoals ze het destijds noemden, die een toorts vasthoudt.

Misschien, oppert Berkman, moet in het huidige tijdsgewricht die titel nu veranderen.

Verlichting
De Hond is een symbool voor trouw. In combinatie met de Dame vormt die een subtiele verwijzing naar een meer hedendaags verleden van de De Ruijterkade, die lang als tippelzone werd gebruikt.

De Moor, de Dame en haar Hondje

Sinds 2005
Kunstenaar Margot Berkman, Eline Janssens
Waar De Ruijterkade

"Het was een veronachtzaamd gebied, er was criminaliteit, het was ­eigenlijk een no-goarea. Maar ons werk, 40 meter lang en op het hoogste punt 4 meter hoog, is daar op een heel natuurlijke manier aanwezig. Het is er, maar het is niet iets wat enorm om aandacht schreeuwt."

"Het is een klein verhaal dat je misschien even op een poëtische gedachte brengt. Er is vloerverlichting waardoor het werk ook 's avonds goed te zien is. De veiligheid van het gebied is vergroot en de waarde van de bebouwing is gestegen. Van een duistere plek is het een sprookjesachtige wereld geworden."

Nieuwe compositie
Ook in opdracht van de NS maakten Berkman en Janssens de beeldenhaag Het Verlangen op de Holterbergweg in de richting van de Johan Cruijff Arena. Het werk werd in 2008 geplaatst en bestaat uit een reeks van elk acht witte stalen beelden aan weerskanten van de weg.

Inspiratie komt uit de 16de-eeuwse tapijtenserie De ­Dame en de Eenhoorn in het Musée de Cluny in Parijs. Wegens bouwwerkzaamheden zijn die beelden tijdelijk verwijderd, maar ze komen in een nieuwe compositie terug. Het was van meet af aan de bedoeling dat dit werk aangepast zou kunnen worden aan de ruimte.

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden