Van der Laan spreekt waardering uit over sekscampagne

Met een nieuwe campagne, gericht op bezoekers van sekssites, gaan het ministerie van Veiligheid en Justitie en Meld Misdaad Anoniem (M.) de strijd aan met mensenhandel en gedwongen prostitutie. Burgemeester Eberhard van der Laan spreekt lovend over de campagne.

V.l.n.r. Directeur Guus Wesselink van Meld Misdaad Anoniem, Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie en Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam. Beeld Elmer van der Marel

'De schattingen van het aandeel prostituees dat onder dwang werkt, lopen uiteen van 8 tot 90 procent. Zelfs als je uitgaat van het laagste percentage is dat op de ongeveer 8.000 prostituees in de stad een afschrikwekkend aantal', zegt Van der Laan in reactie op de campagne.

Bezoekers van sekssites worden vanaf woensdag verleid te klikken op een filmpje dat lijkt te draaien om een striptease, maar al snel de keerzijde van prostitutie laat zien. M. hoopt klanten van prostituees te wijzen op signalen van dwangarbeid (angst, blauwe plekken en geen werkplezier) en hen te bewegen melding te maken als ze een vermoeden hebben van gedwongen prostitutie. Naast het filmpje omvat de nieuwe aanpak ook een training voor hulpverleners, waarin hen wordt geleerd de signalen van gedwongen prostitutie te herkennen.

Minister Ivo Opstelten liet zich vanmiddag tijdens de presentatie van de campagne op de Wallen in Amsterdam in zeer harde termen uit over de ernst van de situatie. Hij sprak van mensonterende omstandigheden. 'Niet ver weg, maar hier in ons midden. Mensenhandel is een walgelijk, weerzinwekkend misdrijf. Slachtoffers zijn vaak kwetsbare mensen die geen kant op kunnen. Voor de aanpak zijn we afhankelijk van derden, de hulp van klanten is onmisbaar.'

In 2006 en 2008 richtte M. zich samen met politie en justitie ook op prostitueebezoekers. Destijds voornamelijk via posters en advertenties. Die campagnes bleken zeer succesvol. In 2006 leverde de campagne 120 meldingen op, in 2008 147.

Het aantal slachtoffers van mensenhandel neemt nog steeds toe. De partijen besloten daarom de campagne dit jaar nieuw leven in te blazen. Guus Wesselink, directeur van M., verwacht dat de vernieuwde campagne het succes van de vorige edities overtreft. 'We zijn nu expliciet aanwezig op de meestgebruikte websites voor prostitueebezoekers. Daar zit onze doelgroep.'

Beeld Elmer van der Marel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden