Van der Burg hoopt op solidariteit andere steden bij weren snoepreclame

Sport heeft niets te maken met snoep, snacks en frisdrank, vindt Amsterdam. Daarom weert het college reclame voor ­ongezonde voeding bij sportevenementen voor kinderen. Ook zwembaden en sport-hallen moeten vrij zijn van kindermarketing.

Wethouder Eric van der Burg: 'Wij zien dat veel kinderen verkeerd eten. Obesitas is een groot probleem' Beeld anp

Geen McDonald's, Coca-Cola of Pepsi meer bij sportevenementen waar meer dan een kwart van de bezoekers uit kinderen bestaat. Dat heeft Eric van der Burg, wethouder Zorg en Sport van Amsterdam, aangekondigd op een Europees congres over bestrijding van over­gewicht.

In het publiek zaten donderdag veel vertegenwoordigers van de voedingsmiddelenindustrie. "Nee, de mensen van Coca-Cola heb ik niet meer gehoord," zegt hij na afloop.

25.000 kinderen
Uiterlijk in 2020 moeten alle sportevenementen voor kinderen in Amsterdam 'gezond' zijn; voorzien van voldoende drinkwater en gezonde snacks. Maar vooral geen reclame meer voor ongezonde producten en ook geen gratis drankjes of snoep van de sponsor na afloop. Dit gaat ook gelden voor sporthallen en zwembaden die in handen zijn van de gemeente.

"De impact van dit soort reclames op kinderen is te groot," zegt Van der Burg. "Wij zien dat veel kinderen verkeerd eten. Obesitas is een groot probleem." In Amsterdam kampen 25.000 kinderen, ofwel 20 procent, met overgewicht of obesitas. Ongeveer 2300 Amsterdamse jongeren lijden zelfs aan morbide obesitas.

Verpakking met sporthelden
VVD-wethouder Van der Burg streeft ernaar alle Amsterdamse kinderen op een gezond gewicht te krijgen in 2033, en deze maatregelen horen daarbij. De wethouder heeft de voedingsmiddelenindustrie in zijn speech op haar verantwoordelijkheden gewezen.

239

Kinderen staan gemiddeld per week bloot aan 239 reclameboodschappen van de snack- en frisdrank­industrie

"Zo'n negentig procent van alle kinderreclame is voor ongezonde producten. Kinderen staan gemiddeld bloot aan 239 van dit soort boodschappen per week. Dan kunnen ouders, scholen en de gemeente voorlichten wat ze willen, maar hier kan niemand tegenop."

Hij laakt de snoep- en koekverpakkingen met popsterren of filmhelden. "Het is aangetoond dat kinderen deze producten aantrekkelijker vinden. Ik zie die kinderhelden liever op verpakkingen van gezonde producten."

Zolang de voedingsmiddelenindustrie dit toch blijft doen, moet de overheid in actie komen, vindt hij.

20%

In Amsterdam kampen 25.000 kinderen, ofwel 20 procent, met overgewicht of obesitas

Hij erkent dat hij op sommige evenementen geen invloed heeft. "NOC*NSF organiseert de Olympic Moves in het Olympisch Stadion, met Coca-Cola als sponsor. Dat kan ik niet verbieden."

Solidair
Maar kinderevenementen die bij de gemeente aankloppen voor subsidie of een vergunning, krijgen geen van beide als sprake is van ongezonde marketing.

Van der Burg is bereid de uiterste consequentie te aanvaarden: als evenementen om deze redenen verhuizen naar een andere stad, dan moet dat maar. "We hopen echter dat andere steden solidair zijn."

2300

Ongeveer 2300 Amsterdamse jongeren lijden zelfs aan morbide obesitas, waarbij het overgewicht gevaarlijke proporties heeft aangenomen

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden