Plus

Van bloedprint tot 3D-print: dit is design uit eigen stad

Geweven dekens met bloedprint, 3D-geprinte truien: tijdens de designweek van Milaan tonen Nederlandse ontwerpers vanaf dinsdag hun talent op de expositie Masterly.

Beeld Christel van Calsteren

Bloedgoed

Kostuum- en textielontwerper Christel van Calsteren (43) presenteert op Masterly haar eerste interieurcollectie, Blood­line. Het organische patroon van de items heeft een bijzondere herkomst: haar eigen bloed.

"Ik was voor de collectie op zoek naar een concept waarbij ik zo dicht mogelijk bij mezelf kon blijven. Toen ik me tijdens mijn werk een keer per ongeluk in mijn vinger prikte, kwam ik op het idee mijn bloed onder de microscoop te bekijken - ik heb altijd een fascinatie gehad voor microscopische beelden, omdat het mooie patronen oplevert. Ik fotografeerde de beelden en zette de pixels daarvan om in zogeheten 'bindingen' op het weefgetouw. Alles is gedaan in het Textielmuseum in Tilburg - in mijn atelier in Amsterdam-Oost heb ik helaas geen weefgetouw staan."

Op Masterly is een deel van de collectie die dit opleverde te zien: drie jacquard geweven dekens annex wandkleden en een aantal stalen, die een inkijkje geven in Van Calsterens werk- en denkproces. "Mijn werk is uitbundig, theatraal en toegankelijk, ik ben gefascineerd door de techniek van het jacquardweven en ik heb liefde voor het ambacht. Dat wil ik allemaal laten zien."

De ontwerper, die eerder op Meesterlijk in Amsterdam en de Dutch Design Week in Eindhoven stond, verkoopt haar Bloodlinedekens en -kussens vooralsnog alleen op bestelling via haar website. Ze hoopt de verkooppunten na Milaan snel uit te breiden.

"Ik heb al prille ideeën voor een volgende collectie. Zo wil ik door middel van mijn ontwerpen verhalen - onder meer uit de Griekse mytho­logie - vertellen over mijn prachtige ambacht."

Beeld Edward van Vliet

Vijfsterrenhotel

Topontwerper Edward van Vliet (52) maakt het Palazzo Francesco Turati, zoals het historische negentiende-eeuwse paleis in hartje Milaan waar Masterly plaatsvindt heet, nog iets sprookjesachtiger. Onder de noemer Masterly Hotel - A five star hotel experience laat hij nieuwe ontwerpen van hem en andere grote merken zien in een hotelsetting. Of, zoals hij het zelf omschrijft: "Een harmonieuze ervaring die kan verbazen, troosten, verrukken, vitaliseren of juist rust geven."

Verbazen zal het zeker, want Van Vliet staat bekend om de kleurrijke, levendige, gedetailleerde en door de natuur geïnspireerde interieurontwerpen voor musea, hotels en resorts die hij al sinds 1990 maakt. Ook ontwierp hij accessoires en meubels voor onder meer Moooi, Moroso (zoek vooral de Sushimeubelcollectie even op) en Rosenthal.

Vanuit zijn studio in Zuid ontwierp hij verder het knalblauwe grafische vloerkleed Sir Edward en keramieken schaal­tjes, die onder meer te koop zijn in de museumwinkel van het Van Gogh Museum.

Grote trots? Het azuurblauwe tapijt met sterrenhemel van dertig bij dertig meter en de ronde tafel voor ruim tachtig ministers die hij ontwierp ter gelegenheid van het Nederlands voorzitterschap van de EU in 2016. De ontwerpen kregen een mooie plek: de centrale hal van het Scheepvaartmuseum, waar de echte sterren door het glazen dak zichtbaar waren. "Een bekroning op 25 jaar werk," aldus de ontwerper.

Beeld .

Modern macramé

'Als je op zoek bent naar een macramé plantenhanger, I'm not your girl,' staat boven aan de website van de Haarlemse ontwerper Milla Novo (41). Ze doet naar eigen zeggen dan wel aan 'ouderwets hippie-achtig macrameeën', maar maakt allesbehalve kleine interieuraccessoires. Op Masterly showt ze twee gigantische wandkleden: een gitzwart en een glanzend gouden exemplaar, beide twee bij drie meter.

"Ik maakte altijd al macramé armbandjes, maar wilde het groter aanpakken om mezelf uit te dagen. Ik besloot de techniek - draden knopen tot een patroon ontstaat - eens toe te passen op touw, voor een enorm wandkleed. Het resultaat was een echte eye­catcher, dus verbeterde ik mijn techniek om nog mooiere, strakkere en grotere kleden te maken."

Novo liet zich inspireren door symbolen en weefpatronen van de Mapuche-indianen uit Chili, het land waar haar ouders vandaan komen. "De figuren in mijn werk zijn dus symbolen van mijn roots."

Sinds Novo zich vorig jaar bij de Kamer van Koophandel inschreef, ging het snel. Een van haar eerste klanten was horecaondernemer Casper Reinders, die een ontwerp ophing in zijn Libertine Cafe. Daarna zag Monique des Bouvrie haar werk. Zij verkoopt de wandkleden nu in haar designstudio Het Arsenaal. Morgen volgt Masterly, waar Novo onder meer wandkleden toont van zelf ontwikkeld gouden touw.

En daarna? "Ik hoop op mooie internationale samenwerkingen. In massaproductie heb ik geen interesse: ik houd te veel van zelf creëren."

Beeld The Girl and the Machine

Als een tweede huid

De kleding van het Amsterdamse modelabel The Girl and the Machine wordt met een 3D-breimachine op maat gemaakt. Een idee van 'knitwear'-ontwerper Rosanne van der Meer (38) en creatief ondernemer Annelie Ansingh (42), die elkaar op de modeacademie leerden kennen.

Van der Meer: "We voelden ons verantwoordelijk een duurzaam alternatief te bedenken voor overconsumptie en de ratrace van nieuwe modeseizoenen. We bedachten dat kleding moest functioneren zoals vacht voor een dier: het moet uniek, beschermend, perfect passend, mooi en duurzaam zijn. Iets wat je niet zomaar wegdoet."

De oplossing vond Van der Meer in 'breiwerk on demand'. "Onze kleding wordt gemaakt op ambachtelijke wijze, maar is gestoeld op hightech. We hebben 24 basisvormen ontworpen. De klant kan voorkeuren aangeven, zoals maten, pasvormen, kleuren, stoffen en details als kragen en manchetten. Op basis daarvan voeren we in de machine de juiste 'breicode' - bouwsteentjes die we hebben geprogrammeerd - in en wordt je me­rinowolletje gemaakt. Zonder productieafval en uiteindelijk ook van hergebruikt wol."

Sinds januari is The Girl and the Machine officieel in bedrijf. Op Masterly presenteert het merk zijn eerste collectie: The Code of Knitwear. "De breimachines zijn zo groot als een lange eettafel en dus te groot om mee te nemen naar Italië, maar we laten 3D-gebreide kleding zien en bezoekers kunnen een bestelling plaatsen. We willen bewijzen dat je een designlabel kunt opzetten en tegelijkertijd het productiesysteem kunt veranderen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden