Festival

Valtifest: het feest waar je voor één dag iemand anders bent

Dit seizoen bezoekt Het Parool elk weekend een festival en maakt een verslag aan de hand van vier criteria: de mensen, het eten en drinken, de muziek en de aankleding. Aan de hand daarvan wordt een algemeen oordeel gevormd. Dit weekend was het de beurt aan Valtifest.

Beeld Floris Lok

Mensen
Valtifest is de traditionele afsluiter van het festivalseizoen en de 15.000 man op het NDSM-terrein gedragen zich dan ook als op de bonte avond van een schoolkamp. Het publiek is wat ouder dan op andere Amsterdamse festivals: een groepje jonge twintigers lijkt zelfs wat uit hun element tussen de duizenden eind-twintigers, dertigers en veertigers voor wie Valtifest al jaren een vast onderdeel van de zomeragenda is.

Wie normaalgesproken een uitnodiging voor een verkleedfeestje serieus neemt, loopt al snel het risico overdressed te verschijnen. Niet op Valtifest. Iedereen is volledig in kostuum. Het thema van dit jaar, de zeven hoofdzonden, heeft het beste in de Valtifestgangers naar boven gehaald. Lust, Jaloezie, Hebzucht, Vraatzucht, IJdelheid, Wraak en Luiheid komen in alle verschijningsvormen voorbij.

Opvallend: de vrouwen kiezen vooral voor outfits die zijn geïnspireerd door IJdelheid en Lust (sexy zusters, sexy politieagentes, sexy poezen, sexy nonnen), terwijl de mannen zich prettiger voelen bij Hebzucht. Veel mannen in pak dus, met stapels bankbiljetten (er zwerft zoveel nepgeld over het terrein, dat het meisje bij de kassa alle bankbiljetten extra goed controleert) en grote gouden kettingen. Er zijn talloze Gordon Gekko's, de oppergraaier uit de Hollywoodklassieker Wall Street. 'Greed is Good' op Valtifest.

Aankleding
De organisatie van Valtifest is bij Meubelstukken (van dj Joost van Bellen, de vijftiger die weigert ouder te worden) in goede handen. De podia zijn aangekleed volgens de hoofdzonden: grote gokmachines bij Hebzucht, bedden en kussens in de Luiheid-tent en opblaasbare piemels bij het Lust-podium. Op het hoofdpodium dansen naakte vrouwen voor een psychedelisch vormgegeven achterwand, inclusief een enorme monsterkop met draaiende ogen. Valtifest maakt zich nergens makkelijk vanaf. Enige minpuntje: overdag maakt het uitgestrekte NDSM-terrein een wat kaalgeslagen indruk, hoewel het festivalterrein toch kleiner is dan tijdens vorige edities van Valtifest.

Maar de werkelijke aankleding van Valtifest wordt verzorgd door het publiek. Het is een lange parade van creativiteit en schaamteloosheid. De neutrale toeschouwer wordt hier en daar getrakteerd op meer huid dan hem lief is. Vrouwen van een jaar of vijftig treden aan in lingerie, harige mannenbenen onder korte rokjes stappen voorbij en de spandexpakjes zitten strakker dan strak. De tientallen mensen met luxaflex om hun nek (jaloezieën, jawel) hebben eenmaal op het festival wellicht teleurgesteld moeten constateren dat hun idee minder origineel was dan zij thuis hadden gedacht.

Bij niet elke outfit is direct duidelijk welke zonde wordt uitgebeeld: wat doet Darth Vader met een zweepje? Hoeveel lust wekt een sexy wielrenner op? Waar staat een aardbeienpak voor? Echt kinky wordt het zelden, met uitzondering misschien van de man in openbillenbroek met een bekkenspanner in. Fotograaf Erwin Olaf scheurt in een golfkarretje over het terrein om de outfits te keuren. Olaf komt, kijkt, en ziet dat het goed is.

Eten & Drinken
Voedsel is bijzaak op Valtifest. Natuurlijk, er is een eetwedstrijd met een professionele hotdog-eter uit Amerika en een recordpoging bonen eten, maar de meeste Valtifestgangers staan toch echt liever te dansen dan dat zij tijd verdoen met eten. Wie gevoelig is voor vraatzucht kan terecht bij de Keuken van het Ongewenste Dier, dat paardenburgers en een gerecht van Schipholganzen serveert. Verder zijn er 'fucking good Griekse pita,' Surinaamse broodjes en de snackkraam van Emile Ratelband, die zelf ook nog even komt kijken. Laat zijn ex-vrouw het niet horen: zij riep Ratelband vorige week middels een advertentie in Het Parool nog op te verschijnen bij het kort geding dat zij tegen hem aanspande. De friet smaakt er niet minder om.

Muziek
Valtifest is geen Voltt of Awakenings, bedevaartsoorden voor zichzelf zeer serieus nemende technofanatici. Op Valtifest mag het vrolijk zijn: in de Lust-tent een optreden van Conchita Wurst (is het d'r nou echt?), op het hoofdpodium wordt zonder schaamte een remix gedraaid van het zeer suggestieve 'My Neck, My Back,' waardoor de dansende menigte precies weet hoe de zangeres het liefst verwend wil worden.

Bij Speedfreax vooral veel funky deuntjes, en ook hier voert de lol en de lust de boventoon: 'You see anybody can be good to you, but you need a bad boy to blow your mind.' En zo is het maar net.

DJ Horsepower doet zijn naam eer aan en begint zijn set met galloperende hoeven, een aanloop naar een paar uurtjes vuige house, nu en dan onderbroken door het geluid van hinnikende paarden. Tegen de tijd dat 2manydj's aantreedt draagt een substantieel deel van het publiek heel wat minder kleren dan aan het begin van de dag.

Algemeen oordeel
Valtifest lijkt het vrolijkste excuus voor mensen tussen de 25 en de 60 om één keer per jaar los te gaan in de verkleedkist. Het enthousiasme werkt aanstekelijk: De mensen lopen de hele dag rond met een glimlach, eerst omdat ze als kinderen zo blij zijn met hun outfit, later doordat er flink wat alcohol in zit. Met de knagende kaken valt het dit jaar mee op Valtifest, dat toch een zekere reputatie geniet. Het komt de sfeer alleen maar ten goede.

Die vrolijkheid, de toegankelijke muziek en de vele kostuums maken zelfs de kale NDSM-werf sprookjesachtig, maar dan wel een sprookje met een vleugje Vijftig tinten grijs. Het grote voordeel van een verkleedpartijtje is altijd dat de gesprekken zo makkelijk op gang komen en misschien schuilt daarin ook wel de populariteit van Valtifest: het feest zo lekker als je voor één dag iemand anders bent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden