Vaarsnelheid Amsterdam gaat omlaag

De vaarsnelheid in de Amsterdamse grachten gaat omlaag. Hiermee wil de gemeente de doorvaart verbeteren en geluidsoverlast en luchtvervuiling verminderen.

De vaarsnelheid in de Amsterdam grachten gaat omlaag. Beeld anp
De vaarsnelheid in de Amsterdam grachten gaat omlaag.Beeld anp

Het terugbrengen van de maximumsnelheid van zevenenhalf naar zes kilometer per uur stelt de gemeente in staat beter te controleren of zowel de beroeps- als de pleziervaart niet te snel vaart, zegt waterwethouder Udo Kock. "Anderhalve kilometer lijkt weinig, maar op het water is het veel."

Omdat voor snelheidsmetingen juridisch een marge geldt van twee kilometer per uur, is het lastig snelheidsovertreders op heterdaad te betrappen: door de maximumsnelheid te verlagen, kan sneller dan nu worden opgetreden door Waternet, dat voor de handhaving verantwoordelijk is.

Golfslag
De maximumsnelheid te water is een belangrijk onderwerp voor woonbootbewoners: zij ondervinden vaak hinder door de golfslag die ontstaat wanneer boten te hard door de relatief smalle grachten varen. Kock verwijst ook naar de toenemende drukte op het water.

"Dit draagt ertoe bij dat de grachten ook in de toekomst bevaarbaar blijven en dat er niet vaker opstoppingen op het water zijn dan nu soms op drukke zomerse dagen."

Uitzondering
De nieuwe maximumsnelheid gaat vanaf januari volgend jaar gelden op al het Amsterdamse binnenwater, met uitzondering van de hoofdvaarroutes: de Kostverlorenvaartroute en de Amstelroute.

Ook de Ertshaven, de Entrepothaven en het Spoorwegbassin zijn uitgezonderd vanwege hun breedte en omdat ze direct aan het IJ liggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden