V&D concentreert zich met servies en thuismerken op de vrouw

Geen eenheidsworst meer, maar in elke stad een andere V&D. Het geplaagde warenhuis gooit het roer drastisch om. Niet langer miniwinkeltjes met andermans merken, maar eigen merk eerst. Om te beginnen met La Place, dat nu ook serviesgoed en zelfs cosmetica gaat leveren. Over twee jaar is V&D weer winstgevend.

Beeld anp

De nieuwe V&D-topman John van der Ent, afkomstig van het al even geplaagde Miss Etam, presenteert vanochtend zijn reddingsplannen voor het warenhuis op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Door slimmer en sneller in te kopen, een rigoureus ander assortiment en focus op eigen producten zal V&D volgens Van der Ent in 2017 weer winst maken, na meer dan tien jaar verliezen. Maar dan moeten alsnog de lonen van werknemers tenminste 6 procent omlaag. Eind deze maand staat het warenhuis opnieuw voor de rechter om dat af te dwingen. Ook moet V&D alsnog de dwarsliggende verhuurders van een tiental panden weer aan zijn zijde zien te krijgen.

Vrouwen in de werkende leeftijd
Van der Ent haalt rigoureus een streep door de opfrisbeurt die zijn voorganger vorig jaar in de vestiging in Leiden presenteerde. In plaats van zich te spiegelen aan de merkenkoers van De Bijenkorf, met veel minishops van andere merken op de warenhuisvloer, gaat V&D meer de kant op van Hema, met vooral eigen merken. Het warenhuis zal zich daarbij concentreren op een 'de grote middengroep van mannen en - vooral - vrouwen in de werkende leeftijd en hun (klein)kinderen.'

Het aantal A-merken wordt sterk teruggebracht. Andere merken mogen alleen aanwezig blijven als ze de thuismerken versterken en de producten die ze bieden exclusief in V&D verkrijgbaar zijn. Zo gaat het warenhuis door met Mart Visser, die zijn exclusieve V&D-collectie uitbreidt met een lijn 'office wear'. Verder zal worden samengewerkt met de lifestylebladen van uitgever Sanoma.

Servies
In de plannen krijgt zustermerk La Place een belangrijke plaats. Het enige succesvolle onderdeel van de V&D familie gaat naast eetwaren, snacks en maaltijden ook producten verkopen. Naast servies met onder meer kookgerei, bestek, glazen, tafellinnen wordt opvallend genoeg ook gedacht aan 'natuurlijke' bad- en verzorgingsproducten.

Daarnaast worden de warenhuizen ingedeeld in drie categorieën, die ieder een op maat gesneden formule en assortiment krijgen. In lokale warenhuizen als V&D Almere komen op de lokale smaak toegesneden artikelen te koop. Warenhuizen met een regionale uitstraling, zoals in onder meer Amstelveen en Utrecht zijn een stuk groter van opzet en krijgen een algemener assortiment. Er komen zes flagshipstores met landelijke uitstraling. Zo krijgt topvestiging Amsterdam Kalverstraat vooral toeristen over de vloer en zal zich dan ook daarop richten, door meer exclusieve producten en souvenirste bieden.

Om de V&D-filialen meer lokale binding met hun stad te geven komen er in de achttien plaatsen met een eredivisie-voetbalclub, fanshops. V&D heeft dat rond de bekerfinale al met succes beproefd in Groningen. Het bedrijf onderhandelt momenteel onder meer met Ajax over een fanshop in de Kalverstraat.

De nieuwe formules worden nog voor de zomer stapsgewijs in de filialen in Almere en Amstelveen uitgeprobeerd en vanaf dit najaar in de andere winkels doorgevoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden