Plus

V&A Museum Londen toont relatie tussen mode en natuur

Fashioned from Nature in het V&A Museum in Londen toont de relatie tussen mode en de natuur sinds 1600. Zo was duurzaamheid eeuwen geleden al actueel. G-Stars duurzaamste spijkerbroek ever schittert er naast een clutch van ananasvezels.

Op de tentoonstelling in het Victoria and Albert Museum zijn stukken te zien van onder anderen Stella McCartney en Vivienne Westwood (de jurk rechts) Beeld G-Star Raw

Stella McCartney was uiteraard op de openingscocktail, net als mededuurzaamheidstrijders Arizona Muse en Ellie Goulding. "We praten hier niet graag over het Met Ball," grapte Nicholas Coleridge, chairman van het museum, tijdens zijn openingsspeech, "maar we hebben tóch de Calvin Kleinjurk van Emma Watson in bruikleen, gemaakt van gerecyclede flessen."

Curator Edwina Ehrman werkte voor de expositie en het begeleidende boek intensief samen met het Centre for Sustainable Fashion van het London College of Fashion. Hoe heeft het zover kunnen komen met de mode-industrie dat ze een van de vijf meest vervuilende en destructieve industrieën ter wereld is geworden, vroeg Ehrman, een fervent natuurliefhebster en tuinierster, zich af. Het antwoord laat ze zien aan de hand van de ontwikkeling van die industrie.

Het vernietigende effect van bepaalde trends komt aan bod, zoals het gebruik van bont, ivoor, baleinen en veren van exotische vogels, waaronder een paar oorbellen uit 1875 waaraan de hoofden bungelen van twee Hawaïaanse honeycreepervogels (enorm populair destijds). Een jurk uit 1816 is gedecoreerd met duizenden regenboogkleurige vleugels van de Indiase jewel beetle.

De populariteit van het beestje zorgde voor protestacties van dierenliefhebbers. Ehrman: "Onze voorouders waren ook met duurzaamheid bezig, schreven ook boze brieven naar kranten, en besloten geen dierlijke producten meer te dragen."

De curator gebruikt liever de term good fashion. "Duurzame mode klinkt zo grimmig, en ik haat het als mensen het 'the new luxury' noemen, het zou geen luxe moeten zijn, maar de norm."

Het duurzame D-Staq RFTPi jacket van G-Star Beeld G-Star Raw

Dat bezoekers van de expositie zich schuldig voelen, is geenszins de bedoeling.

Ehrman: "Deze expositie draait om leren wat er in het verleden is gebeurd, leren van recente ontwikke­lingen, en deze toepassen. In het verleden zijn er al zo veel goede alternatieven ontwikkeld die terecht zijn gekomen in de afvalbak van ideeën. Neem melkproteïnevezels, nu enorm gewaardeerd. Ze werden ontwikkeld in de jaren dertig, maar zijn nooit echt aangeslagen omdat het publiek ze niet omarmde. Als de prototypes die op de expositie te zien zijn, ontwikkeld met nieuwe technologieën of door recycling, geen investering krijgen, verdwijnen ook zij in de afvalbak."

Champignonleer
Stella McCartney heeft sinds de oprichting van haar label in 2001 samengewerkt met fabrikanten om innovatieve materialen te ontwikkelen. Op de expo is een leren prototype te zien van haar Mylo Falabella-tas, het leer ontwikkeld door biotechbedrijf Bolt Threads, basismateriaal: champignons. Maar er is in Londen ook te snuffelen aan jurken gemaakt van afval van de wijnindustrie, een clutch van ananasvezels, een trits aan nieuwe verftechnieken.

Én aan de G-Star Elwood RFTPi jean en het D-Staq RFTPi jacket. Begin dit jaar gelanceerd en door het bedrijf terecht the most sustainable jeans ever genoemd. Tot stand gekomen met 's werelds schoonste indigo verfproces en gemaakt van de eerste denimstof die door het Cradle to Cradle Products Innovation Institute in Californië met het stempel 'goud' is beloond (Gold Level gecertificeerd). De broek en het jack zijn, tot grote trots van de denimhelden uit Duivendrecht, inmiddels ook onderdeel van de kostuum- en modecollectie van het V&A.

Innovatie en duurzaamheid zijn de kern van het dna van G-Star Raw, zegt Frouke Bruinsma, corporate responsibility director van het merk. Een team van negen man is continu bezig met het verbeteren van de sociale en milieuomstandigheden, de supplychain, het verduurzamen van de producten, de logistiek, het transport en de verpakkingen. "We hebben een jarenlange reis afgelegd, en deze broek is het masterpiece waar alles bij elkaar komt. De lat is heel hoog gelegd."

Flora en fauna
Adriana Galijasevic, hoofd van de afdeling Denim Research, Design & Development van G-Star RAW: "Honderd procent biokatoen, de broek is ontworpen om gemakkelijk te recyclen, zo ontbreken rivets (de kleine metalen nagels in jeans, red.), is de rits aangepast en zijn alle knopen eenvoudig verwijderbaar. De indigo dyetechnologie is gemaakt in samenwerking met onze partners Artistic Milliners en Dystar, en is de schoonste ter wereld. Maar zo'n gold certificaat gaat ook over het maakproces."

Bij Cradle to Cradle wordt naast duurzaamheid ook naar sociale aspecten gekeken: de gezondheid van het materiaal, de gebruikte chemicaliën, hoe het water is behandeld en of het hergebruikt kan worden, onder welke omstandigheden de werknemers leven en werken, de recyclebaarheid van het product, én of de stof gefabriceerd is op een plek die voor minimaal vijftig procent draait op alternatieve energie.

"Om het certificaat goud te krijgen moet je op alle vlakken goud scoren, maar voor het materiaal hebben we zelfs platinum gekregen. Dat betekent dat er geen enkel risico aan dit product kleeft voor mensen, flora, fauna, milieu en het onderwaterleven."

In de bieb
Hoeveel kost het om zo'n broek te produceren? "Meer dan normaal, maar daar merkt de consument niets van. Iedereen die heeft meegewerkt aan de ontwikkeling heeft een bepaalde investering gedaan. Zo heeft Artistic Milliners bijvoorbeeld flink geïnvesteerd om deze nieuwe indigo dye-technologie te ontwikkelen."

Dus vanaf nu alleen nog maar gebruik van deze schone, gouden denimstof? "Om deze technologie te kunnen toepassen moet je al werken met pre-reduced indigo van Dystar. Als je start vanaf poeder kun je dit niet doen. Deze technologie vervangt de behoefte aan hydrosulfaten, die heel vervuilend voor water zijn. Uiteraard is het ons doel deze technologie veel vaker in onze collecties toe te passen, maar we zijn pas net begonnen. Maar we delen het proces. De stof en de technologie zijn nu onderdeel van de Cradle to Cradle-bibliotheek, zodat ook andere fabrikanten hun productieproces kunnen verbeteren. En in onze winkels kun je je oude jeans inleveren, sinds begin mei liggen de eerste exemplaren van gerecycled denim in de winkel."

Fashioned from Nature, in het Victoria and Albert Museum in Londen. Te zien tot 27 januari 2019.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden