Plus

Urban culture en zwarte acteurs op filmfestival Da Bounce

Op de vierde editie van Da Bounce Urban Film Festival (DBUFF) draaien dertig films die iets laten zien van urban culture of waarin zwarte acteurs centraal staan. Initiatiefnemer Reguillo Wijngaarde (48): "Urban films komen in Nederland nauwelijks in de bioscoop terecht."

Keesha Sharp en Chadwick Boseman in Marshall, te zien tijdens Da Bounce Film FestivalBeeld Barry Wetcher

Met Da Bounce zet Wijngaarde zich in voor diversiteit in film, voorheen via filmavonden, maar sinds vier jaar met het Urban Film Festival.

Zo'n festival is in Nederland hard nodig, zegt hij. "Films die gerelateerd zijn aan de urban lifestyle komen in Nederland nauwelijks uit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Amerika en Engeland." Urban wil in dit geval zeggen: een zwarte acteur in de hoofdrol, een overwegend zwarte cast of een link met de zwarte cultuur of hiphoplifestyle.

In al die jaren zag Wijngaarde het tekort aan urban films in de Nederlandse bioscopen niet bijtrekken. "Terwijl er aan producties en het succes daarvan geen gebrek is. Zeker in tijden van sociale media is het vreemd dat het aanbod op dit gebied zo achterwege blijft."

Misvatting
Het probleem ligt volgens Wijngaarde bij de filmdistributeurs in Nederland. "Filmdistributeurs weten vaak niet hoe ze urbanfilms moeten verkopen. Volgens hen is er te weinig doelgroep voor." Da Bounce onderzocht hoeveel films met een urban thema er in de Nederlandse bioscopen draaien.

"Daarvoor spraken we met de film­distributeurs, maar ook met het video-on-demandplatform van RTL en bioscopen als Pathé en VUE. Zij bevestigden wat we zelf ook ondervinden: dat het aandeel urbanfilms dat de afgelopen zeven jaar in Nederland is vertoond, blijft hangen rond de 1 of 2 procent."

Wijngaarde heeft een verklaring voor de houding van de distributeurs. "De misvatting heerst dat als een film een zwarte hoofdrolspeler of overwegend zwarte cast heeft, het dan alleen voor een zwarte doelgroep zou zijn." Zelfs als een film in de VS een groot commercieel succes behaalt, vindt die niet altijd zijn weg naar Nederland, volgens Wijngaarde.

"Een film moet dan iemand als Denzel Washington, Jamie Foxx, Samuel L. Jackson of Idris Elba hebben om een kans te maken. Maar in Amerika komen ook films met andere acteurs in de top 5." Hij noemt het voorbeeld van filmmaker Tyler Perry, die in Amerika onder meer succes behaalde met zijn Madea-reeks, waarin hij het titelpersonage zelf speelt.

Toen Da Bounce voor het marketen van de bekroonde film 12 Years a Slave wilde samenwerken met Independent Films, kregen ze van de marketingafdeling een afwijzing. "Ze vertelden ons: wij denken dat jullie doelgroep geen Volkskrant- of Parool-lezers zijn. Een donkere doelgroep leest geen kranten, was hun gedachtegang. Ik vroeg me af waar die kortzichtige denkwijze vandaan komt. Men ziet vooral kleur en heeft daar een vreemd beeld bij."

Abri's
Het Urban Film Festival is er juist voor iedereen, ongeacht huidskleur. Net zo divers als de doelgroep is de programmering, zegt Wijngaarde. "Wij zoeken een goede balans tussen commerciële films, arthouse en documentaires. Het publiek is ook niet op zoek naar een bepaald genre."

Naast het tonen van films probeert Da Bounce actief meer diversiteit te stimuleren. Zo is er het programma Diversity in the Picture, waarbij op de route van Pathé Arena naar het Bijlmer Parktheater zwarte acteurs op abri's afgebeeld zijn. "Wij willen de diversiteit aan acteurs laten zien waarvan castingbureaus zeggen: we kunnen ze niet vinden."

Om verandering in gang te zetten, wil Da Bounce films distribueren. Wijngaarde ziet de rest van de filmwereld graag volgen. "DBUFF zit in de lift en ik zie voorzie een mooie toekomst, waarin we meer diversiteit realiseren."

Da Bounce Urban Film Festival: 1 t/m 5 november in Pathé Arena en het Bijlmer Parktheater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden