Plus

Until The Birds Return

Regisseur Karim Moussaoui springt in Until The Birds Return met gemak van verhaal naar verhaal. Thema's als de koloniale overheersing, de Arabische lente en de burgeroorlog in Algerije worden moeiteloos verweven in drie verhaallijnen.

Until The Birds Return Beeld Hichem Merouche
Until The Birds ReturnBeeld Hichem Merouche

In zijn ambitieuze speelfilmdebuut schetst de jonge regisseur Karim Moussaoui een beeld van hedendaags Algerije. De estafettefilm vertelt drie opeenvolgende, losjes samenhangende verhalen die telkens aanvangen bij een man en een vrouw.

Elk deel begint onderweg, en eindigt met een onbeantwoorde toenadering. De film opent bij Mourad (Mohamed Djouhri), een aannemer in Algiers die in zijn leven jongleert met ex-vrouw Lila (Sonia Mekkiou), een zoon die zijn studie medicijnen wil opgeven, en zijn jongere tweede vrouw (Aure Atika).

Vervolgens verschuift het verhaal naar Mourads chauffeur Djalil (Mehdi Ramdani). Hij neemt een paar dagen vrij om een buurman en diens dochters naar het platteland te rijden, waar oudste dochter Aïcha (Hania Amar) zal trouwen.

Schuldvraag
Onderweg blijkt al snel dat Djalil en Aïcha een voorgeschiedenis hebben die nog niet is uitgespeeld, in een verhaal dat letterlijk en figuurlijk het hart van de film vormt.

Het derde deel draait om Dahman (Hassan Kachach), een arts die er door een vrouw (Nadia Kaci) van wordt beschuldigd dat hij haar tijdens de Algerijnse burgeroorlog in de jaren negentig heeft verkracht. De waarheid is complexer, maar doet niets af aan zijn schuldvraag.

Koloniale overheersing
De drie verhalen draaien metaforisch ook om drie periodes in de Algerijnse geschiedenis die het land hebben gevormd. Zakenman Mourad, met zijn Franse tongval en zijn jonge vrouw die liefst terug zou keren naar Frankrijk, reflecteert de spoken van de koloniale overheersing.

Aïcha en Djalil zijn telgen van de Arabische lente, wier hoopvolle levenslust in de kiem dreigt te worden gesmoord. En Dahman heeft, net als het hele land, de horror van de burgeroorlog nog lang niet verwerkt.

Het gemak waarmee Moussaoui van verhaal naar verhaal springt, en het vierde verhaal dat hij aan het slot van de film inzet maar niet afmaakt, benadrukt hoeveel verborgen verhalen Algerije nog te vertellen heeft.

Until The Birds Return

Regie Karim Moussaoui
Met Mohamed Djouhri, Hania Amar, Hassan Kachach
Te zien in De Balie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden