Plus

Unknown Brood

Documentairemaker Dennis Alink gaat in Unknown Brood op zoek naar de echte Brood. Het toont een kwetsbare drugsverslaafde, die vast zat in zijn imago.

Dat Brood interessanter was als media­fenomeen dan als muzikant, blijkt ook weer uit deze documentaire.Beeld -

Geen gebrek aan gepsychologiseer in Unknown Brood, dat met concertbeelden, tv-fragmenten en oude en nieuwe interviews met Broods (ex)-geliefden, kinderen, muzikanten en vrienden op zoek gaat naar de echte Brood. Dat zoeken naar echtheid veronderstelt dat mensen een kern hebben, waarop je stuit als je genoeg lagen afpelt. Het is de vraag of dat zo is.

Echte ik
Het verbaast niet dat Hans la Faille, jeugdvriend en drummer die met Brood in Nederlands beste bluesband Cuby and the Blizzards speelde, zegt dat Broods 'echte ik' moeilijk te vinden was.

Brood bestond zoals ieder mens uit veel 'echte ikken', maar Unknown Brood zoekt het in de kwetsbare Brood, die zich in zijn songteksten nogal eens bezighield met de dood.

De film interpreteert die teksten en ziet Broods opmerking dat hij niet van een dak zal springen voor hij een hit heeft gescoord als profetische verwijzing naar zijn latere zelfmoord.

Kunstje
Zo kun je het zien, maar hoe verhoudt zich dat tot Broods relativerende opmerking in de film dat hij gewoon 'een rock-'n-rollkunstje' doet? Ook Broods zus Beppie noemt negentig procent van wat haar broer deed een kunstje. Misschien was Broods ondergang dat hij in het kunstje ging geloven en de gevangene werd van zijn imago van seks, drugs en rock-'n-roll.

Unknown Brood

Regie Dennis Alink
Te zien in De Balie, Ketelhuis, Lab 111

Brood moest en zou eeuwig Nederlands coolste rocker blijven. Toen de werkelijkheid in de vorm van een door dertig jaar drugsgebruik geruïneerd lichaam hem inhaalde, was er maar één uitweg mogelijk. Hij voelt zich een 'tweedehands Herman Brood', zegt Brood in een interview met Theo van Gogh kort voor zijn dood.

Mediafenomeen
Wie nieuwe feiten over Brood wil horen, kan Unknown Brood overslaan, maar de documentaire bevat uniek archiefmateriaal. Zoals beelden van een afgetakelde Brood, die zichzelf filmt en tegen ons zegt dat wij de laatsten zijn die hem 'in het echt' zien.

Veelbetekenende beelden, suggereert de film, maar wat zien we eigenlijk: Brood aan het einde van zijn Latijn of de mediabewuste Brood, die met de kijker speelt? Dat Brood interessanter was als media­fenomeen dan als muzikant, blijkt ook weer uit deze documentaire: zijn muziek komt nauwelijks aan bod.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden