Universiteiten lokken elkaars studenten
Steeds meer universiteiten voeren hard campagne in andere universiteitssteden om masterstudenten naar de eigen campus te lokken. Dat schrijf de Volkskrant.
Een van de redenen is de invoering van de 'harde knip' twee jaar geleden. Sindsdien kunnen studenten pas een master beginnen als ze de bachelor volledig hebben afgerond, wat overstappen naar een andere stad vergemakkelijk. En studenten doen dat ook: tussen 2011 en 2014 nam het aantal met 2000 toe. Vooral Leiden, Rotterdam, Delft en Amsterdam (UvA) doen het goed.
Studentenvakbond LSVb beaamt de trend, maar maakt zich ook zorgen. 'Het maakt helaas de voorlichting niet altijd beter. Reclame heeft het onderwijs nog nooit beter gemaakt', zegt voorzitter Tom Hoven.
De universiteiten benadrukken juist het belang van inhoudelijke voorlichting. 'Ons primaire doel is dat studenten zich breed oriënteren', zegt woordvoerder Yasha Lange van de UvA. 'Je moet weten welke studie bij je past, welke docenten je aanspreken.' De Amsterdamse universiteit richt de campagne voor haar masterweek van eind februari onder meer op Leidse en Utrechtse studenten.