Unilever zoekt de weg omhoog

Opnieuw kondigt Unilever een grote reorganisatie aan om de winstgevendheid op te krikken, net als in 2000 en 1996. Maar de beloofde winstmarge blijft vooralsnog uit.In 1996 noemden ze het bij Unilever nog 'de tuin wieden'. Later sprak topman Morris Tabaksblat van 'een permanente reorganisatie' en in 2000 had zijn opvolger Anthony Burgmans het over 'de weg naar groei'. Gisteren kondigde de huidige topman Patrick Cescau aan dat Unilever de komende jaren twintigduizend banen gaat schrappen. De ingreep past in een traditie.

Reorganiseren en Unilever zijn bijna synoniem, zo lijkt het. Dat is op zich niet verwonderlijk, want het concern heeft een grote verscheidenheid aan producten en verkoopt over de hele wereld. Maar Unilever kampt ook met een hardnekkig probleem: het bedrijf presteert slechter dan zijn concurrenten.

De kostenbesparingen beginnen inmiddels vruchten af te werpen. De brutowinst van Unilever verbeterde de afgelopen tien jaar van 3,4 miljard euro naar 5,4 miljard, terwijl de omzet zowel in 1996 als in 2006 zo'n 40 miljard euro bedroeg.

Dat de reorganisaties ook gevolgen hadden voor het personeelsbestand, blijkt uit de cijfers. In 1996 werkten er 306.000 mensen bij Unilever, eind vorig jaar waren dat er nog 189.000. In de loop der jaren heeft Unilever weliswaar veel bedrijven verkocht, maar daar staan ook weer aankopen tegenover.

Iedere nieuwe topman heeft zijn eigen opvattingen over wat een kernactiviteit is. Dat betekende onder andere dat de geurstoffenfabriek in Naarden, in 1996 nog een kernactiviteit, een paar jaar later alweer werd verkocht en dat de parfums, zoals de merken Calvin Klein en Elizabeth Arden, het er ook geen tien jaar uithielden. In dezelfde tijd werden de ijsactiviteiten juist enorm uitgebreid.

De winstmarges gingen ondanks de ingrepen lange tijd niet omhoog. In 1996 verdiende Unilever 8,6 cent op elke gulden. Toen Burgmans in 2000 de baas werd, was dat nog maar 6,7 cent. Hij beloofde dat in 2004 de marge vijftien procent zou worden. Het werd echter 8,6 procent. Pas met Cescau lijkt de weg omhoog gevonden: vorig jaar bedroeg de marge 13,6 procent.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden