Unilever koopt Sanex en Prodent

De overname van Sanex en Prodent is de eerste grote overname van Unilever onder leiding van Topman Paul Polman. Foto GPD Beeld
De overname van Sanex en Prodent is de eerste grote overname van Unilever onder leiding van Topman Paul Polman. Foto GPD

ROTTERDAM - Unilever neemt de persoonlijke verzorgingslijn van branchegenoot Sara Lee over. Het bedrijf heeft 1,28 miljard euro over voor merken als Sanex, Badedas en Prodent. Het Brits-Nederlandse bedrijf wil betalen in contanten, zo maakte het vrijdagochtend bekend.

De divisie persoonlijke verzorgingslijn van het Amerikaanse Sara Lee bevat merken als Sanex, shampoo en deodorant, de tandpasta's Procent en Zendium, maar ook Brylcreem, Duschdas, Radox en Williams.

Zelf heeft Unilever al de deodorantmerken Axe en Rexona, de zeep Lux en Dove, shampoo Sunsilk en Vaseline.

Volgens Topman Paul Polman van Unilever bouwt deze overname het portfolio van Unilever uit in West-Europa en Azië. ''De merken van Sara Lee zijn bekend onder consumenten, hebben een groot groeipotentieel en sluiten aan op onze eigen producten.''

Dit is de eerste grote overname van Unilever onder leiding van Polman, die in januari is aangetreden. Hij heeft eerder al meer geld vrijgemaakt voor advertenties, promoties en introducties van nieuwe producten om de zuinige consumenten in deze tijden van recessie toch te verleiden tot aankopen.

Sara Lee is al enkele jaren bezig onderdelen af te stoten. De multinational wil zich concentreren op voeding en koffie. Sara Lee is eigenaar van Douwe Egberts.

De overname moet worden goedgekeurd door mededinginsautoriteiten en Europese ondernemingsraden. De koers van Unilever daalde vanochtend licht op de beurs. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden