Unieke Fokkers maandagmiddag boven Amsterdam te zien

Vliegtuigliefhebbers moeten maandagmiddag in Amsterdam naar boven kijken: vier exemplaren van de eenmotorige Fokker S-11 vliegen dan de route die vroeger per schip werd afgelegd.

Beeld Philip van Zwieten

Het is een initiatief van de stichting Fokker Four, omdat het maandag precies 70 jaar geleden is dat dit eerste trainingsvliegtuig van Fokker de lucht in ging.

De vier nog vliegende S-11's zullen nauwkeurig de route volgen die ze in 1947 per trekschuit aflegden, van de voormalige Fokkerfabriek in Amsterdam-Noord naar Schiphol-Oost.

"We zullen een aantal cirkels boven Amsterdam en omgeving vliegen," zegt Martin Schoonderbeek van Fokker Four, "over alle plekken die van belang zijn geweest bij de ontwikkeling en de bouw van het toestel."

Staal en linnen
De stichting van oud-Luchtmachtvliegers is nog de grootste gebruiker van het toestel. "We zijn de enige Nederlandse partij die nog met Fokkers vliegt, nu KLM eerder dit jaar afscheid heeft genomen van haar toestellen. We willen graag deze vliegende historie aan de mensen blijven laten zien."

De tweepersoons S-11 was een van de laatste toestellen die Fokker bouwde op de manier waarmee het in de jaren twintig van de vorige eeuw de grootste vliegtuigfabrikant van de wereld was geworden: met een romp van stalen buizen overspannen met linnen. "Je zit nog op kussentjes met bloemenmotief."

Het model was een trainingsvliegtuig waar vliegers van de luchtmacht en de marine tot in de vroege jaren zeventig hun eerste vliegervaring in opdeden.

Het tweepersoons vliegtuig werd later ook geëxporteerd naar Brazilië, Italië, Israël en vloog tot in de jaren zeventig nog in Paraguay en Bolivia.

Fokker succesvol
"De S-11 is voor heel veel vliegers van de luchtmacht belangrijk geweest, omdat ze er hun eerste deel van de opleiding in hebben gevolgd voordat ze naar de Starfighter, F-5 of F16 gingen," zegt Schoonderbeek.

"Bovendien was het het toestel waarmee Fokker na de oorlog weer succesvol werd. Het is uniek dat dit toestel na 70 jaar nog vliegt."

De S-11 is het laatste type toestel dat Fokker in Amsterdam-Noord bouwde, voordat Fokker zijn vliegtuigproductie op Schiphol Oost en in Woensdrecht concentreerde.

De S-11 was, wat aantallen betrof, het succesvolste Fokkervliegtuig. De fabrikant bouwde in Amsterdam 100 toestellen. In Italië werden 180 toestellen in licentie gebouwd, in Brazilië nog eens 100.

Lees ook: De ingewikkelde liefde tussen KLM en Fokker

Beeld Stichting Fokker Four
Beeld Amsterdam Airport Schiphol
Beeld Amsterdam Airport Schiphol
Beeld ANP

* Omstreeks 12:00 uur start de rondvlucht vanaf Lelystad Airport via Monnickendam naar de Noorderbegraafplaats in Amsterdam-Noord, waar een rondje gevlogen wordt boven het Monument voor de 206 Amsterdammers die in 1943 omkwamen bij geallieerde bombardementen op de Fokkerfabriek in Noord.

* Daarna volgt een rondje boven de Papaverweg 31-33, waar de Fokkerfabriek heeft gestaan.

* Vervolgens nemen de vliegtuigen de vaarroute waarlangs de toestellen zeventig jaar geleden van Noord naar Schiphol werden vervoerd: Van Hasseltkanaal, IJ, Kostverlorenvaart, de Nieuwe Meer en de Ringvaart naar Schiphol-Oost waar de vlucht rond 13.30 landt op de Oostbaan.

* Na een korte pauze op Schiphol-Oost gaat de vlucht precies om 14:36 uur - het startmoment van de eerste proefvlucht in 1947 - weer de lucht in, gevolgd door een rondje om de toren van Schiphol en, na een rondje boven de A'DAM Toren, terug naar Lelystad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden