Recensie

'Under the skin' (*****) is verbijsterend en angstaanjagend

Scarlett Johansson en regisseur Jonathan Glazer tonen lef in het hypnotiserende 'Under the skin', dat op lichtjaren afstand van andere buitenaardse invasiefilms staat. De film zal nog jaren tot de verbeelding spreken.

Scarlett Johansson is een lokvogel, die mannen verleidt en naar een krotwoning brengt. Beeld Het Parool

Na een creatief proces dat tien jaar in beslag nam, heeft Jonathan Glazer zijn derde film afgeleverd. De verwachtingen waren hooggespannen. De Britse filmmaker debuteerde in 2000 met het briljante 'Sexy beast', een surrealistische gangsterfilm die het genre met verve ontsteeg, en vervolgde zijn weg met 'Birth' (2004), een bizar spookverhaal waarin het rouwproces van een jonge weduwe een uiterst beklemmende weerslag kreeg.

Net als de voorgangers kan 'Under the skin' een genrefilm worden genoemd, maar de bewerking van Michel Fabers gelijknamige science-fictionroman onttrekt zich aan een eenduidige categorisering. De openingsbeelden suggereren een kosmische gebeurtenis die aan Stanley Kubricks '2001: a space odyssey' refereert, maar tonen de constructie van een oogbal in een duister vacuum.

Het wordt het oog van Scarlett Johansson, die vanuit een andere wereld of dimensie in menselijke gedaante in Schotland wordt losgelaten.

Verbijsterend
In Glasgow en aan de kust spreekt ze mannen aan, om ze als een lokvogel te verleiden. Ze brengt haar prooi naar een krotwoning, waar de mannen in een gitzwarte substantie kopje onder gaan. Glazer verbeeldt dat ritueel op een hypnotiserende manier, en laat slechts één keer zien wat er uiteindelijk met die kerels gebeurt. Dat volstaat: het is verbijsterend en angstaanjagend.

Om het gegeven van een buitenaards lokdier in een alledaags Schotland recht te doen, besloot Glazer de film op de werkelijkheid te veroveren. De zwartharige, ordinair geklede Johansson reed rond in een bestelbus vol verborgen camera's, en improviseerde haar verleidingen van argeloze passanten, aan wie na afloop om toestemming werd gevraagd.

Het getuigt van lef bij de maker en de actrice, en zorgt ervoor dat Schotland en de bewoners daadwerkelijk door de ogen van een indringer met een verborgen agenda worden bekeken. Het is een meesterzet die 'Under the skin' op lichtjaren afstand van gangbare buitenaardse invasiefilms plaatst.

Daar blijft het niet bij, want Glazer geeft de film een draai met een even fascinerende en aangrijpende uitwerking. In navolging van Kubrick laat hij veel zaken onbenoemd, waardoor Under the skin op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Het zorgt ervoor dat de film lang door het hoofd blijft spoken en nog jaren tot de verbeelding zal spreken.

Under the skin

Ons oordeel: ★★★★★
Bioscoop: Eye, Kriterion, Filmhallen
Regie: Jonathan Glazer
Met: Scarlett Johansson, Jeremy McWilliams, Lynsey Taylor Mackay, Dougie McConnell
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden