Uitzenders moeten op cursus tegen discriminatie

Alle 1.500 medewerkers van de uitzendbureaus Tempo-Team en Randstad gaan verplicht op een antidiscriminatiecursus. Daar leren ze nee te zeggen tegen klanten die vragen om werknemers van een bepaalde afkomst.

Beeld ANP

"Wij zijn ons bewust van de maatschappelijke rol die we spelen in het bereikbaar maken van werk voor iedereen", stelt een woordvoerder van Randstad Groep Nederland, waar ook Tempo-Team onder valt. "Discriminatie heeft geen plek binnen onze organisatie."

Nadat de Tempo-Team-werknemers volgende maand op cursus zijn geweest, volgen die van de Randstad-uitzendbureaus.

Het is het antwoord van de twee uitzendbureaus op een uitzending van tv-programma Radar in januari. Redacteuren van dat progamma deden zich voor als werknemers van een bedrijf dat op zoek was naar uitzendkrachten voor een callcenter en zeiden daarbij liever geen medewerkers van Marokkaanse, Turkse of Surinaamse afkomst te krijgen.

Van de 78 uitzendbureaus die werden gebeld, werkte bijna de helft mee aan dat verzoek. Een minderheid stelde dat de vraag discriminerend was en wilde niet aan het verzoek voldoen.

Verbijsterd
De uitzending leidde tot veel ophef. Het College voor de Rechten van de Mens liet weten 'verbijsterd' te zijn over deze vorm van arbeidsmarktdiscriminatie.

Werkzoekenden van allochtone afkomst klagen al jaren dat ze vaker dan autochtone Nederlanders worden afgewezen bij sollicitaties. Ook in 2011 bleek uit een soortgelijk onderzoek al dat uitzendbureaus discrimineren.

De uitzendbureaus beloofden in de uitzending van Radar beterschap.

"De uitzending maakt pijnlijk duidelijk dat alle kennis over wetgeving en strikt intern beleid gericht op het tegengaan van discriminatie niet altijd leiden tot het gewenste gedrag in de dagelijkse praktijk", stelde een woordvoerder van Tempo-Team toen.

Vanaf maart krijgen alle medewerkers en stagiairs van Tempo-Team een workshop van 2,5 uur, waarin dat 'gewenste gedrag' wordt besproken.

Herkennen
Volgens woordvoerder Joost Heeroma gaat hetzelfde op voor medewerkers van Randstad, het moederconcern van Tempo-Team. "Iedereen weet wel dat discriminatie niet mag, maar het gaat er ons ook om dat je het herkent als de vraag impliciet wordt gesteld."

Jurriën Koops, directeur van ABU, de koepelorganisatie in de uitzendbranche, stelde recent op een congres dat 'dit probleem heel ingewikkeld te bestrijden is'. "Het gaat namelijk niet om regels, maar om gedrag van mensen."

De cursisten krijgen straks onder meer een zaak waarin een klant van de voorgelegde kandidaten steevast alleen mensen met een duidelijk Nederlandse naam uitnodigt voor een gesprek.

De kandidaten met een buitenlands klinkende achternaam worden niet uitgenodigd, terwijl ze soms beter aan het functieprofiel voldoen.

De juiste reactie, volgens Tempo-Team: in gesprek gaan met de opdrachtgever, vragen waarom de klant zo handelt en hem of haar ervan overtuigen dat het een onjuiste manier van kiezen is. "Als de klant niet verandert, kun je aangeven dat de consequentie is dat je geen kandidaten meer voorstelt."

Lees ook: Discriminatie bij uitzendbureaus: 'Wit personeel? Komt in orde'

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden