Uitzendbureau voor verpleegkundigen wil zorg persoonlijker maken

Marijke Horstink (46) gaf een hoge functie bij ABN Amro op en begon een uitzendbureau voor verpleegkundigen. 'Zorg kan veel persoonlijker.'

Marijke Horstink: 'Ik heb verhalen gehoord over patiënten die thuiszorg krijgen van dertig verschillende mensen. Dan is er totaal geen band tussen de zorgverlener en de patiënt.' Beeld Roy del Vecchio

Tot acht jaar geleden was Marijke Horstink directielid van ABN Amro, maar dat gaf haar te weinig voldoening. 'Ik dacht: als ik leiding kan geven bij de ABN, dan kan ik het ook in een eigen bedrijf. Het ondernemerschap begon mij toen te trekken, maar ik wist alleen nog niet in wat.'

Ze kwam bij toeval op het idee. 'Ik belandde met een acute blindedarmontsteking in het ziekenhuis. Daar sprak ik tal van verpleegkundigen die erg ongelukkig waren met hun werk.'

Ze wilde werken aan een bedrijf waar verpleegkundigen wel tevreden zijn en hun kwaliteiten tot hun recht kunnen laten komen. 'Zo zou de zorg ook beter worden. Happy nurse, happy patient is de gedachte.' Toen ze bedacht had een uitzendbureau voor gespecialiseerde verpleegkundige hulp te willen beginnen, zegde ze direct haar baan op.

Inmiddels kan HappyNurse beschikken over 1200 verpleegkundige uitzendkrachten. Vanaf 1 januari zal HappyNurse ook thuiszorg in Amsterdam-Zuid bieden.

Wat doet HappyNurse?
'HappyNurse is begonnen als een uitzendbureau voor gespecialiseerde verplegers. Landelijk zenden wij op oproepbasis verpleegkundigen naar ziekenhuizen. Door dit succes hebben wij kunnen uitbreiden en sinds dit jaar leveren we ook thuiszorg.'

Hoe vindt u dat zorg in Nederland georganiseerd is?
'De huidige zorginstellingen bieden erg onpersoonlijke zorg. Vanuit een hoofdkantoor worden beslissingen genomen zonder kennis van de persoonlijke behoeftes van patiënten. Behalve dat er op deze manier veel geld op de verkeerde plek komt, krijgen de patiënten niet de zorg die ze nodig hebben. Het is voor cliënten elke dag de vraag welke thuiszorger er bij ze langskomt. Ik heb verhalen gehoord over patiënten thuiszorg krijgen van dertig verschillende mensen. Dan is er totaal geen band tussen de zorgverlener en de patiënt.'

Waarin wijkt HappyNurse af van de bestaande zorg?
'Wij zetten ons bewust af tegen de gevestigde orde. De thuiszorg begint bij ons vanuit lokaal initiatief. We werken met wijkteams: een specialist uit de regio meldt zich bij ons om een team op te richten. Deze persoon ziet op lokaal niveau op de wijk toe. Bij ons krijgen patiënten niet meer dan drie verzorgers. Wij staan voor onze patiënten, ongeacht de medische situatie. Het maakt niet uit of een patiënt vijf minuten per dag zorg nodig heeft voor het toedienen van medicijnen, of 24 uur per dag.'

Zijn er ook wijkteams in Amsterdam?
'Nog niet, maar we groeien enorm snel. Het was het streven om dit jaar drie wijkteams op te zetten. We hebben er nu acht. Vanaf 1 januari zal in Amsterdam-Zuid een team werkzaam zijn en we streven ernaar in de komende jaren dekkende thuiszorg te kunnen bieden in heel Amsterdam, wat zeg ik, in heel Nederland.'

Heeft u ooit spijt gehad van uw beslissing om voor uzelf te beginnen?
'Nee, integendeel. Natuurlijk was het spannend, vooral omdat dit in 2008 gebeurde, vlak voordat de crisis insloeg. Mijn collega's en vrienden verklaarden mij voor gek dat ik mijn zekerheid op het spel zette, maar ik ben gelukkiger dan ooit. Hard werken doe ik nog steeds, maar niet meer tijdens kantooruren. Het geeft enorme voldoening voor mezelf te werken. Die voldoening krijg ik ook door de sector waarin ik werk. De verpleegkundigen zijn enorm gemotiveerd om patiënten te helpen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden