Plus

Uitval en vertraging: te weinig metro's om fatsoenlijk te rijden

Sinds enkele weken kampen metro's met opvallend veel uitval en vertraging. Oorzaak: defect materieel. Het GVB heeft 'op papier' net genoeg metro's, maar iedere tegenslag dreunt door in het netwerk.

Reizigers op metrostation Zuid moeten vaak lang wachten op lijn 51, die vervolgens mudvol zit. Beeld Jean-Pierre Jans
Reizigers op metrostation Zuid moeten vaak lang wachten op lijn 51, die vervolgens mudvol zit.Beeld Jean-Pierre Jans

Het goede nieuws: de Noord/Zuidlijn rijdt. Hij lijkt nog niet bijster vol te zitten, er is nog van alles mis met de informatievoorziening voor de reizigers, maar echt grote problemen, waarop voor de ingebruikname werd gewaarschuwd, hebben zich tot nu toe niet voorgedaan.

Tegelijk gaat er met de rest van de Amsterdamse metrolijnen van alles mis. Ritten vallen buitensporig vaak uit, een deel van het materieel lijkt oud en versleten en reizigers staan, met name op de Amstelveenlijn (51), zeer regelmatig langer te wachten dan voorheen.

Volgens het GVB wordt er gewerkt aan een oplossing van de problemen, maar zullen reizigers ten minste ook de komende maanden rekening moeten houden met uitval van ritten op de metrolijnen 50, 51, 53 en 54. Alle lijnen dus behalve de Noord/Zuidlijn.

Lange adem
De oorzaak: defect materieel. Het vervoer­bedrijf heeft te kampen met veel technische problemen, metro's zijn oud of in sommige gevallen stokoud. Nieuwe metro's aanschaffen doe je als vervoerbedrijf echter niet van een plank bij de metrowinkel.

Zo'n aanschaf is een kwestie van een lange adem; tussen bestelling en levering zitten jaren. Daar komt bij dat er onder het personeel dat zich bezighoudt met onderhoud veel verloop is. De problemen zijn voorlopig nog niet opgelost.

Het is bovendien een probleem dat zichzelf versterkt: doordat een deel van de metrovloot vaker te kampen heeft met technische problemen, moeten de rijtuigen die het met hangen en wurgen nog volhouden, vaker en langduriger worden ingezet. Grote onderhoudsbeurten komen regelmatig in het gedrang.

Volgend jaar meer lucht
De problemen met het aantal in te zetten rijtuigen worden erkend door het vervoerbedrijf. Een woordvoerder meldt dat het vervoerbedrijf in een 'te krap in het jasje' zit als het gaat om materieel. "We hebben geen lucht, we zijn door onze reserves heen. We zijn druk bezig om het oude materieel te renoveren. Het is telkens een kwestie van kiezen tussen betrouwbaarheid en beschikbaarheid." Een oplossing is in de maak, maar niet direct voorhanden.

"Pas vanaf volgend jaar krijgen we wat meer lucht, als er een 'knip' komt in de Amstelveenlijn en de metro's die daar nu rijden elders kunnen worden ingezet. We hebben op papier genoeg metro's om de dienstregeling te kunnen rijden, maar onze reserves zijn beperkt. Als het tegenzit komen we in de problemen."

Geen uniforme treinen
De problemen met de staat van het materieel hangen echter al jaren boven de markt. Voorgenomen bestellingen werden niet concreet gemaakt en uiteindelijke opdrachten werden kleiner en kleiner.

Het GVB heeft de problemen over zichzelf afgeroepen, zegt Rikus Spithorst van belangen­organisatie Maatschappij voor Beter OV. "Je kan wel zeggen dat iets op papier klopt, maar dit is gewoon domheid van het vervoerbedrijf.

Als je een dienstregeling maakt, weet je dat je meer metro's nodig hebt dan er strikt genomen rond rijden. Er moet onderhoud worden gepleegd, er gaat weleens iets stuk, daar moet je rekening mee houden.

Het GVB weet echt wel wat de staat is van het materieel en kan een accurate inschatting maken hoeveel metro's ze nodig hebben. Ze moeten zich schamen." Daarnaast doet zich een ander probleem voor: het GVB heeft veel verschillende metrotypes, die allemaal maar op een deel van de lijnen kunnen rijden.

In steden met een vergelijkbaar metronetwerk als dat van Amsterdam is gekozen voor een uniform type metrotrein. Bij problemen kan materieel gemakkelijk worden verplaatst, is er meer flexibiliteit, met als gevolg minder verstoringen van de dienstregeling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden