Uitvaartmuseum toont fotoserie over dood zonder lichamen

Uitvaartmuseum Tot Zover heeft de fotoserie Behind Death's Door van Satijn Panyigay verworven. De foto's zijn te zien op de museumwebsite.

Maarten Moll
Sporen zijn er natuurlijk, dat laten de foto's duidelijk zien Beeld Satijn Panyigay
Sporen zijn er natuurlijk, dat laten de foto's duidelijk zienBeeld Satijn Panyigay

Duidelijk is te zien dat er een klok aan de wand heeft gehangen. De tijd heeft om de afdruk heen het behang verkleurd. Straks is ook het behang weg, of overgeschilderd, en herinnert niets meer aan degene die er woonde.

Het is een intrigerende foto, die iets onnoemelijk triests heeft. Zo zijn er meer in de serie Behind Death's Door van de Nederlands-Hongaarse fotografe Satijn Panyigay.

Geen inkijkje
Panyigay fotografeerde voor de serie uit 2011 in huizen van mensen die kort daarvoor waren overleden. Ze deed dat terwijl het huis door een bedrijf werd ontruimd. Omdat de overledene geen familie meer had, of omdat familie daar geen tijd voor had, of ze niet geconfronteerd wilden worden met sporen van iemand die er niet meer is.

En die sporen zijn er natuurlijk, dat laten de foto's duidelijk zien. We zien een kast, half open. Een lege plank, een roede waar geen kleerhangers met overhemden of jurken meer aan hangen. Toch is het geen inkijkje in een leeg leven, want de kast zelf heeft ook geschiedenis. Waar is de kast gekocht? Wanneer? Heeft hij altijd op die plaatst gestaan? Wil niemand die kast? Waarom niet?

Een bed met een kaal matras, een foeilelijke stoel met diverse kussentjes. Muren waar lijsten aan hebben gehangen. We zullen nooit weten wie in dat bed lagen, hoe in die stoel is gezeten, waar de levenden naar keken.

Laatste sporen
Het zijn laatste sporen, geschiedenissen, verhalen. Misschien duikt de kast nog eens op in iemands herinnering, tot het voor altijd zal worden vergeten en wordt gewist door de tijd.

Wat zeggen deze alledaagse spullen en voorwerpen in een al bijna ontruimd huis? Het is een hele andere kijk op de dood die Panyigay laat zien. Doodsfotografie zonder lichamen.

De foto's uit de serie Behind Death's Door zijn alleen te zien op de site van Tot Zover, omdat het museum ook als doel heeft een 'museum zonder muren' te zijn. Een ­selectie is eind dit jaar in het museum te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden