Uitgraven deel NZ-lijn stilgelegd

Het uitgraven van station Vijzelgracht, nu inmiddels tot ruim twaalf meter onder de grond, is onder grote druk stopgezet. Foto Gertjan Dikken Beeld
Het uitgraven van station Vijzelgracht, nu inmiddels tot ruim twaalf meter onder de grond, is onder grote druk stopgezet. Foto Gertjan Dikken

AMSTERDAM - Het uitgraven van station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn is na de lekkages onder druk van verzekeraars, bewoners en bouwexperts stopgezet. Omwonenden hadden met een kort geding gedreigd als het werk niet zou worden gestaakt. Wethouder Tjeerd Herrema (PvdA) maakte het besluit gisteren bekend tijdens een bezoek aan de bouwput van de metro. Ook wordt overwogen het graafwerk voor station Rokin te onderbreken.

De gemeente heeft tevens besloten tot onderzoek in de bouwputten om er zeker van te zijn dat nieuwe lekkages zijn uitgesloten. ''Wij gaan pas verder als aangetoond is dat alle noodzakelijke maatregelen getroffen zijn en alles functioneert,'' aldus Herrema.

Deze week komt de gemeente met een rapport waarin alle gesignaleerde problemen, risico's en oplossingen in kaart zijn gebracht. Het onderzoek wordt door experts, de Ombudsman en deskundigen van de gemeente getoetst.

De bewoners, onder wie de eigenaren van de vier rijksmonumenten die vrijdag door lekkages zijn verzakt, trekken de conclusie dat de gemeente zich er niet voldoende van had overtuigd dat het bouwproces verantwoord verliep.

Woordvoerder Ad van Zwieten zei namens de bewoners: ''Amsterdam heeft de metrobouw niet in de hand. Keer op keer blijkt dat. Er gebeuren ongelukken en legio bijna-ongelukken waar we geen weet van hebben.'' Ook stellen de bewoners dat het alarmsysteem niet werkt.

Twee panden zijn na de grote lekkage van vrijdag nog steeds onbewoonbaar. Volgens de gemeente omdat van 'nazetting' sprake is. Directeur Henk van Veldhuizen van het Projectbureau Noord/Zuidlijn: ''De huizen hebben een optater gekregen.'' Eén van de huizen verzakte veertien centimeter.

Het lek, aan de westkant van het station, is inmiddels gedicht. Oorzaak van het lek was een foute voeg tussen twee diepwandpanelen. Volgens technisch adjunct-directeur Johan Bosch van de Noord/Zuidlijn was het eerdere kleine lek aan de oostkant geen kwestie van zo'n foute voeg. Bosch: ''Er zat een gat in zo'n diepwandpaneel zelf, omdat bij het storten van het beton iets niet goed was gegaan. We dachten dat lek dinsdag dicht te hebben, maar in het weekeinde kwam er toch weer water doorheen.''

De gaten zijn gedicht met series injecties met kunsthars. Nader onderzoek wees uit dat nog vier onvolkomen en dus riskante voegen in de stations zitten: drie bij station Vijzelgracht en nog één bij station Rokin. Op deze plekken zijn grond en cement aangebracht om nieuwe lekkages te voorkomen. (TON DAMEN)

undefined

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden