Column

Uber moet geen levend stratego spelen om nieuwe wetten af te dwingen

Jeroen Wollaars, verslaggever bij NOS Nieuws, schrijft wekelijks een column in Het Parool over media en de ontwikkelingen in de digitale wereld.

Jeroen Wollaars.Beeld Het Parool

Het zijn eigenlijk altijd jongens met een verhaal. Zo is Melvin ontslagen bij een grote zorgverzekeraar. Hij deed daar de lastige klanten, maar kennelijk hebben ze een andere manier gevonden om die op afstand te houden. Melvin wil z'n hand niet ophouden voor WW en als hij zeven dagen per week, twaalf uur per dag op de Uberpop zit, verdient hij ongeveer even veel als in zijn vorige baan.

Ravi heeft na zijn faillissement wilde plannen om de markt voor e-bikes op z'n kop te zetten. Dat wordt nog wat, want de meeste wilde plannen van Ravi zetten hém en zijn leven op z'n kop. Door grandioos te mislukken. Dus moet hij rijden. 'Want een Hindoestaan vraagt geen uitkering aan, hè.'

En Mo komt uit Alphen aan den Rijn naar Amsterdam gereden om hier wat bij te verdienen. Omdat daar 'één en ander is misgegaan'.

Zomaar wat ontmoetingen in de Uberpop van de afgelopen twee maanden. De namen van de chauffeurs heb ik aangepast. Hoe stoer ze namelijk ook overkomen, ik vind ze eigenlijk heel kwetsbaar. Zeven dagen per week, twaalf uur per dag autorijden om je kop boven water te houden: alleen dat al klinkt niet heel verstandig. En nu hangt ze ook nog een strafblad boven het hoofd. Want Uberpop is illegaal. Zonder vergunning een taxi rijden is zelfs een misdrijf. En daarbij hoort een strafblad.

Nu interesseert het Amerikaanse Uber, volgens analisten 18,2 miljard dollar waard, zich niet voor Nederlandse wetten en regels. Die vinden ze maar ouderwets. En dus worden boetes aangevochten en desnoods betaald. Toch geld zat. Dat je met veel poen een parallelle rechtsstaat kunt organiseren, is tot daaraan toe, maar het gaat nog niet zo ver dat je ook een strafblad kunt wissen.

En daar zit voor mij het probleem met Uber.

Eerder schreef ik hier dat innovatie niet te stoppen is. Dat geloof ik nog steeds. Maar innovatie moet je ook niet afdwingen over de rug van jongens die wat van hun leven proberen te maken, en die - oh ironie - met een strafblad niet eens meer een échte taxichauffeur kunnen worden.

Ik vind de huidige wetgeving ook ouderwets, maar Uber moet geen levend stratego spelen om nieuwe wetten af te dwingen. Zolang de wet niet is gewijzigd, is Uberpop verboden en moet Uber ermee stoppen. In plaats van boetes te betalen, zouden ze ook kunnen investeren in Melvin, Ravi en Mo. Een taxivergunning heb je voor een paar honderd euro. Is nog goedkoper ook.


j.wollaars@parool.nl

Wil je reageren op deze column? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden