Uber gaat echt nooit meer weg

De overheid kan de illegale bestuurders van Uberpop vervolgen, maar de consument wil deze nieuwe vrije rijders en investeerders zien er brood in. Uber breidt nu ook uit naar Utrecht. Het is tijd voor vredesbesprekingen.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Dit weekend kwam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in actie. Enkele Uberchauffeurs in Amsterdam en Rotterdam kregen een dwangsom van tienduizend euro opgelegd. Uber zelf, dat hen in contact brengt met klanten, kreeg een boete van vijftig mille.

Terughoudend, zo is het optreden van ILT het laatste halfjaar te noemen. Een handvol bekeuringen is niet veel, hoewel de inspectie zegt ook acties te ondernemen die zich aan het zicht van de buitenwereld onttrekken.

Tel daarbij op dat zich kapitaalkrachtige bedrijven achter Uber hebben geschaard (onlangs werd een miljard dollar opgehaald) en het is duidelijk dat het bedrijf zich niet veel zorgen zal maken.

Demonstratie van taxichauffeurs
Een achterhoedegevecht is ook de demonstratie van taxichauffeurs morgenmiddag. Vanuit de vier grote steden trekken ze in konvooi naar het Haagse Malieveld. Veel politici zullen ze er niet treffen: het is reces. Bovendien is het de vraag of de vernieuwing nog valt tegen te houden. Uber meldde juist vanmorgen ook in Utrecht te beginnen. Het bedrijf zit al in de drie andere grote steden.

De nieuwe concurrenten houden zich niet aan de strenge taxiregels: ze hebben géén boordcomputer, geen vergunningen. De taxichauffeurs hebben gelijk, maar zullen het niet krijgen. Want Uber gaat niet meer weg.

Innovatiehoogleraar Henk Volberda: 'Innovatie is onomkeerbaar.' Maar hij verwacht dat de ramkoers zal worden omgezet in een uitgestoken hand. Afgelopen maand was het ceo en oprichter Travis Kalanick die op een technologieconferentie in München aankondigde dat 2015 voor zijn bedrijf het jaar gaat worden van verregaande samenwerking met ­Europese overheden. 'We willen samen de problemen oplossen.'

En ook aan de andere kant wordt bewogen: topambtenaar Maarten Camps van Economische Zaken stelde in vakblad ESB dat het tempo van economische innovatie zo hoog ligt dat wetten bijna per definitie ge­dateerd zijn. 'De overheid zou meer ruimte voor dit soort platforms moeten bieden, waar zij nu vooral met wantrouwen worden bejegend.'

Lees vandaag (17-2) meer in Het Parool: Uber: beunhaas of vernieuwer?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden