Festival

Typhoon met Trafassi ('Wasmasjien') op het podium bij Kwaku

Negen miljoen frisdrankblikjes met afbeeldingen van Surinaamse muziekhelden, remixen van oude hits en verzamel-cd's. Zo moet Surinaamse muziek weer op de kaart worden gezet. Gisteravond traden helden van vroeger en nu op bij het Kwaku-festival, als onderdeel van het Sranan Gowtu-project. Vertaald: het Surinaamse goud.

Het optreden op Kwaku Beeld Sranan Gowtu

Het was op Noorderslag in 2011 toen rapper Typhoon Kees de Koning, de oprichter van hiphoplabel Top Notch, tegen het lijf liep. De Koning liep al een tijd rond met het gevoel dat de oude Surinaamse hits uit de jaren '70, van Surinaamse oude muziekhelden als Max Nijman, Trafassi, Lieve Hugo en Max Woiski Jr. in de vergetelheid dreigden te raken. Hij zocht verzamel-cd's van deze artiesten, maar kon nauwelijks wat vinden. Typhoon (echte naam: Glenn da Randamie): 'De Koning dompelde mij helemaal onder in deze muziek en ik heb er veel aan gehad voor mijn cd.' Later sampelde de rapper muziek van Lieve Hugo voor zijn plaat 'Hemel Valt'.' Het werd een hit.

Fernandes
Platenlabel Top Notch startte het project Sranan Gowtu met het idee dat als helden van toen en nu zouden samenwerken, Surinaamse muziek weer op de kaart zou worden gezet. Deze zomer komen van het label vijf platen uit met de muziek van Surinaamse helden van vroeger. Frisdrankmerk Fernandes werkt samen met Top Notch, en portretteert tijdelijk Surinaamse iconen van weleer op negen miljoen blikjes fris.

Naast de verzamel-cd's worden er tracks en videoclips uitgebracht met remixen van oude hits. Sranan Gowtu stond eerder al op North Sea Jazz. Rapper Keizer lanceert binnenkort zijn videoclip, een remix van 'Je bent nog niet gelukkig met een mooie vrouw' (origineel van Max Woiski Jr. 1963). Hij zag ook dat de muziek die zijn ouders vroeger draaiden snel werd vergeten. Keizer: 'Zelfs mijn Surinaamse vrienden kenden het origineel van 'Je bent nog niet gelukkig met een mooie vrouw' niet. Ze dachten dat de track helemaal van mij kwam.'

Vraag-antwoordspel
Trafassi, de band die bijna dertig jaar geleden de monsterhit 'Wasmasjien' scoorde, doet ook mee aan het Sranan Gowtu-project. Zanger Edgar Burgos treedt nog steeds op. Volgens hem was de Surinaamse en Nederlandse muziek uit elkaar gegroeid sinds de jaren '70. 'In Nederlandse muziek is er een vaste volgorde van coupletten en refreinen. In Surinaamse muziek is het eigenlijk één groot refrein. Het is een soort vraag-antwoordspel waarin je wat zingt en het koor antwoordt. Het gaat ons om het ritme, maar voor Nederlanders klonk het te eentonig.'

Burgos had er geen moreel bezwaar tegen wat coupletten toe te voegen en zijn muziek zo aan te passen aan de Nederlandse smaak. 'Ik dien de muziek niet meer zo rauw op, vervang de rode peper door bijvoorbeeld ketjapsaus. Zo is het voor Nederlanders ook verteerbaar. Ik moet natuurlijk ook rond kunnen komen van mijn muziek in Nederland.'

Moksi
Typhoon's laatste cd, met de Surinaamse titel 'Lobi da Basi' (Liefde is de baas) werd vorige maand overladen door een sterrenregen en lovende recensies. De rapper maakte voorafgaand aan het opnemen van de plaat een wereldreis, waarbij hij ook een tijd in het huis van zijn oma in Suriname woonde. 'Door de muziek die De Koning mij liet horen ben ik mijzelf beter gaan accepteren,' zegt de rapper. 'Ik ben een 'moksi', een mengeling van verschillende culturen en muziekstijlen. Vroeger had ik het gevoel dat er duidelijk een richting moest kiezen, zodat ik bij een muziekstroming kon horen. In Surinaamse muziek is het bijna een voorwaarde om met verschillende stijlen bezig te zijn.'

Nederland kan volgens de rapper in de zin van diversiteit ook echt iets leren van de Surinaamse muziek. 'In Suriname zou je nooit iemand horen zeggen: 'Ga terug naar je eigen land.' Door de populistische politici is het politieke klimaat in Nederland verhard. We zijn in Suriname qua oorsprong een mengelmoes uit verschillende plekken op de wereld. Daarom noemen we elkaar allemaal gewoon een broer. Drie verschillende geloofshuizen staan bij ons in dezelfde straat.'

Burgos vult de rapper aan. 'In Nederlandse muziek wordt altijd gezeurd. Altijd klaagsongs over liefde. Dan denk ik: 'Mensen, ik heb de hele week gewerkt. Laten we dansen en het weekend vieren met muziek.'

Bij Kwaku-optreden is het merendeel van de mensen die naar Sranan Gowtu komt kijken, toch van Surinaamse afkomst. Artiest Rossano Toney (44) van de band Ross en Iba over het optreden in hartje Zuidoost: 'Je moet nou eenmaal een brede achterban creëren voordat je een nog groter publiek kan bereiken. Dat zijn we hier aan het doen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden