Twitter: het openbare dagboek!

Volgens Twitterfanaat Veltman moeten bekendere Nederlanders doseren wat ze online zetten. Niet iedereen ziet de risico's van het nieuwe medium. Zo is er het gevaar van spookverschijningen, Dries Roelvink had er last van. Foto GPD Beeld
Volgens Twitterfanaat Veltman moeten bekendere Nederlanders doseren wat ze online zetten. Niet iedereen ziet de risico's van het nieuwe medium. Zo is er het gevaar van spookverschijningen, Dries Roelvink had er last van. Foto GPD

Liverpoolvoetballer Ryan Babel (3893 followers) is om half één uit bed gerold. Hij heeft voor het slapengaan nog even de tekst 'Jehova God is the greatest' de wereld ingeslingerd, en die tekst een paar dagen later weer van internet gehaald. Paul de Leeuw (32.674 followers) laat weten dat het 'bullshit' is dat hij vrouwen aan het huilen heeft gemaakt bij het televisieprogramma De tafel van vijf. En acteur Robert de Hoog juicht dat hij is genomineerd voor een Emmy Award: 'Yes!'

Je hoeft tegenwoordig geen roddelblad meer open te slaan om dit soort berichten te lezen. Twitter is het openbare dagboek van de 21ste eeuw. Onbekende maar ook bekende Nederlanders luchten steeds vaker hun hart in 140 tekens op het jonge internetfenomeen.

Maar realiseert iedereen die twittert zich de gevaren van de nieuwe openbaarheid? En hoe interessant is het om te lezen dat olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden (1045 followers) door zijn voorraad Nespressokuipjes heen is? Of dat D66-leider Alexander Pechtold zojuist zelf zijn kinderen naar school heeft gebracht?

Wat maakt het uit, zou je denken. Toch heeft de laatstgenoemde meer dan achtduizend followers (vrienden) op Twitter die het maar al te graag lezen. En dit is maar het begin. Twitter rekent erop voor het eind van het jaar de vijftig miljoenste twitteraar te verwelkomen.

Amsterdammer Paulus Veltman (50 jaar, 689 followers) is een van de mensen die Twitter zeer serieus nemen. Hij gaf een goede baan bij ABN Amro op, noemt zichzelf nieuwe-media-expert en geeft Twittercursussen aan het bedrijfsleven. Na zo'n cursus van een paar uur zegt hij ongeveer een uur per dag privé op de sociale netwerksite bezig te zijn. ''Valt allemaal wel mee, dus,'' vindt hij zelf.

Niet gek dat Veltman de toenemende populariteit van Twitter 'heel logisch' noemt. De toon is vrolijk, wie vloekt wordt geblokkeerd. BN'ers schrijven over hun privéomstandigheden en reageren op getweet van anderen; het is volgens de vijftiger allemaal even 'supercool'. ''Het is een intiem medium.''

Wisten we tot voor kort van een minister niet meer dan wat er in officiële persberichten naar buiten wordt gebracht, nu lezen we hoe laat Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) thuis was, wat hij dronk in het café en met wie en waarom. Dat maakt het twitteren juist zo bijzonder. ''Het is een fijne groep mensen bij elkaar.''

Nadeel: de tweets tellen maar 140 tekens en worden daarom nogal eens uit hun verband gerukt.

Natuurlijk, voor wie afhankelijk is van kiezers of fans, is Twitter best handig. Nieuwe cd uit of geïnterviewd door een of ander blad: hup, je zet het op erop en kunt rekenen op aandacht.

Niet iedereen ziet dus de gevaren van het nieuwe medium. Ajacied Gregory van der Wiel liet zich laatst uit: 'Vanavond aan de RC's', de rum-cola's dus. Lekker als de club goed presteert, maar wat als hij straks nooit meer fatsoenlijk een bal raakt?

Erben Wennemars
Volgens Twitterfanaat Veltman moeten bekendere Nederlanders wel doseren wat ze online zetten. Schaatser Erben Wennemars is volgens hem wel 'heel erg open.' Erben is een prutser,' schreef Wennemars over zichzelf na zijn verloren race, dit weekeinde in Thialf. En: 'Volgens Renate (zijn vrouw, red.) loop ik rond met een gezicht dat op ieder moment in huilen lijkt uit te barsten.' Wie spijt heeft van een twitterbericht en het delete, moet onthouden dat berichten op internet altijd blijven rondzwerven. Veltman: ''Via google zijn alle berichten te vinden, je leven lang.''

Dries Roelvink
En dan is er nog het gevaar van de spookverschijningen. Zanger Dries Roelvink had er last van. Iemand bracht uit Roelvinks naam onzin de wereld in via 'de officiële Dries Roelvink twitter'. Maar niets bleek minder waar. Daarom heeft de zanger nu zelf een account geopend onder de naam Ikbendries. Inclusief foto's backstage, zodat er geen misverstand kan bestaan over de eigenaar van het microblog.

Daar schrijft hij elke dag waar hij die avond optreedt. Fijn toch? Afgezien van de spelfouten wel. Roelvink (de echte, 1405 followers) over neppers die hem nadoen: 'Geeft niets, ik ben er aan gewent geraakt.' (MAARTJE VAN HOEK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden