Twintig docenten doen oproep: 'Geef ons meer invloed'

Docenten moeten meer invloed krijgen op wat ze hun leerlingen onderwijzen. Dat schrijven twintig leraren uit het basis-, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs in een manifest.

De groep docenten, die zich Leraar2032 noemt, pleit voor meer vrijheid in het onderwijs.Beeld Dreamtime

Het manifest verschijnt vandaag, schrijft Trouw. De docenten vinden dat een nieuw op te richten Nationale Lerarenraad het lesprogramma moet gaan bepalen.

Volgens de opstellers van het manifest, de groep Leraar 2032, klagen veel leerlingen over een gebrek aan samenhang tussen de leerdoelen en komt dat met name door het grote aantal 'kerndoelen' waar scholen aan moeten voldoen. Dat is slecht voor de kwaliteit van het onderwijs en voor het werkplezier van docenten, aldus de groep.

Leraar van het jaar
Eén van de initiafnemers is Jasper Rijpma, leraar geschiedenis op het Hyperion Lyceum in Amsterdam. Hij werd eerder uitgeroepen tot leraar van het jaar. De leraren pleiten voor meer vrijheid, om het onderwijs spannender te maken voor leraren én leerlingen. Rijpma: 'We moeten geen doelen in graniet gaan beitelen.'

De groep ontleent haar naam aan een eerder verzoek van staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) om na te denken over wat kleuters van nu in 2032 zouden moeten weten en kunnen.

Morgenavond gaat de groep in debat met andere leraren in De Balie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden