Twijfel veiligheid Schiphol: luchthaven neemt maatregelen

Lukt het eindelijk om Schiphol veiliger te maken? Na twee vernietigende rapporten houdt de Onderzoeksraad voor Veiligheid twijfels over de maatregelen die Schiphol nu zegt te nemen.

Beeld ANP

De kans op vliegtuigbotsingen rondom Schiphol was één van de problemen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid vorig jaar aanzette tot een vernietigend rapport over de veiligheidssituatie op Schiphol.

Op de luchthaven was volgens de raad 'een patroon zichtbaar waarbij partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico's accepteren en pas daarna maatregelen nemen om de negatieve gevolgen voor veiligheid te beperken'.

Vliegveld, maatschappijen en verkeersleiders bleken slecht met elkaar te praten over veiligheid. Het veiligheidsoverleg lag zelfs maanden stil vanwege een ruzie over bevoegdheden.

Een reactie blijft uit. Zozeer dat de Onderzoeksraad in april van dit jaar nogmaals uithaalt: "De luchtvaartsector is er niet voldoende van doordrongen dat een fundamenteel andere wijze van functioneren en samenwerken nodig is om de veiligheid op Schiphol nu en in de toekomst te waarborgen."

Bijna-ramp
Om een voorbeeld te noemen. Anderhalve seconde en daadkrachtig ingrijpen van verkeersleiders en piloten van twee vliegtuigen voorkwam eind maart dit jaar een vliegramp. Op die lente-avond lukt het een Boeing 737 niet om op de Zwanenburgbaan te landen. Het toestel maakt een doorstart. Dat brengt de Boeing precies in het vliegpad van een ander vliegtuig dat net vanaf de Kaagbaan opstijgt.

Omdat de vliegpaden van die banen elkaar kruisen, komen de toestellen op een kilometer afstand - zo'n anderhalve seconde vliegen - bij elkaar in de buurt. Het had op een ramp kunnen uitlopen.

Dertig maatregelen
Dinsdag volgt het antwoord. Schiphol, luchtverkeersleiding en maatschappijen nemen meer dan dertig maatregelen om de veiligheid op de luchthaven te verbeteren. Er komt een nieuwe taxibaan zodat toestellen niet meer de drukke Zwanenburgbaan hoeven over te steken en er komt meer parkeerplek voor vliegtuigen zodat deze niet langer op de drukke platforms hoeven te wachten.

Ook wordt de verkeerstoren verbouwd, zodat beter kan worden voorkomen dat auto's of vliegtuigen op landingsbanen terecht komen die op dat moment in gebruik zijn.

Twijfels
Om de onderlinge samenwerking te verbeteren, is eerder dit jaar nieuw overleg opgezet dat incidenten onderzoekt. Of dit en de nieuwe maatregelen voldoen, is de vraag, blijkt ook uit de luchtige conclusie van de oorzaak van de bijna-botsing. 'Uit het onderzoek wordt duidelijk dat de luchtverkeersleiding met de huidige voorschriften in principe voldoende mogelijkheden heeft om de onderlinge afstand tussen vliegtuigen te realiseren en te behouden.'

Wel wordt door het nieuwe beraad nader onderzoek gedaan naar het starten en landen op Schipholbanen waarvan de vliegroutes elkaar kruisen.

De Onderzoeksraad hield en houdt twijfels. "Bij recente voorvallen lijken de eerder geconstateerde bevindingen nog een rol te spelen," aldus voorzitter Tjibbe Joustra al in juli.

Incidenten

­­­27 juli 2018
Een sportvliegtuig komt in de baan terecht van een vliegtuig dat net is gestart vanaf de Zwanenburgbaan.

27 juli 2018
Een vliegtuig aan het begin van de Zwanenburgbaan krijgt toestemming te starten, terwijl verderop een toestel toestemming krijgt om die baan op te rijden.

9 februari 2018
Boven de Bijlmer komt een zakenvliegtuig dat op weg is naar Schiphol te dicht bij een helikopter die een rondvlucht maakt. De betrokken verkeersleider wist niet meer dat hij de heli toestemming had gegeven boven de Bijlmer te vliegen toen hij de zakenjet toestemming gaf naar Schiphol te vliegen.

7 februari 2018
Een Embraer 190 van KLM maakt op aanwijzing van de verkeersleiding een te korte bocht om op de Zwanenburgbaan te landen. Het vliegt daardoor hoger en sneller naar de baan dan gebrui­kelijk en wordt niet op tijd stabiel, waarna in de cockpit het alarm afgaat. Het toestel landt zonder problemen.

20 april 2017
Een net aangekomen Boeing 737 die naar gate D54 taxiet, botst bijna op een vertrekkende Embraer 190, die van gate D31 naar achteren wordt geduwd. De bemanning van de Boeing 737 maakt een noodstop om een botsing te voorkomen. De afstand tussen beide vliegtuigen is op dat ­moment twee meter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden