'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaters

Goed nieuws voor wie geen uur zonder zijn of haar smartphone kan. In het Guthrie Theater in Minneapolis wordt niet langer opgeroepen om de mobiele telefoon uit te schakelen tijdens een voorstelling. Integendeel, met de lancering van 'tweet seats' hoopt de Amerikaanse theaterzaal het gebruik van sociale media juist aan te moedigen. Doel: live berichtgeving over de voorstelling stimuleren.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Het gebruik van Twitter in theaters aanmoedigen is een wijdverspreide trend in de VS. Onder andere toneel- en operazalen in New York en Florida lanceerden eerder al zitjes voor Twitterfanaten. Ze worden meestal ingericht op het balkon, om de rest van het publiek niet te storen, en zijn bedoeld om de betrokkenheid bij de performance te vergroten. De gratis publiciteit op het net is handig meegenomen.

Erg interactief of ronduit onbeleefd?
Jim League, CEO van de Amerikaanse bioscoopketen Alamo Drafthouse, voelt niets voor het initiatief. 'Sms'en of twitteren tijdens een voorstelling is een slag in het gezicht van iedere filmmaker die meestal jaren heeft gewerkt aan een stuk', blogde League eerder dit jaar.

Ook veel cultuurliefhebbers kunnen het gebruik van de smartphone tijdens een voorstelling niet waarderen. Twee jaar geleden werd tijdens de vertoning van Shutter Island in een bioscoopzaal in Californië een man neergestoken, nadat hij tegen een beller in de zaal zijn grieven over het lawaai had geuit. Zo meldde destijds de krant Los Angeles Times.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden