Plus

Tweede kans voor opleidingsinstituut College Hotel

Het was na tien jaar hoog tijd voor een opknapbeurt van opleidingshotel The College. Dus sloegen reisman Atilay Uslu en mode- annex horecamagnaat Carlo Ferilli de handen ineen.

Carlo Ferilli heeft het restaurant van het College Hotel onder zijn hoede. 'Het kon wel wat strakker' Beeld Renate Beense

Daar zitten ze dan op het pluche van hun hotel. De modeman die in de horeca ging. En de reisgoeroe die vorig jaar de dagelijkse leiding van reisbedrijf Corendon overdeed om zich, desnoods in detail, met de activiteiten te blijven bezighouden. Samen gaan ze, tien jaar na de opening, The College Hotel nieuw leven inblazen.

2,5 jaar geleden nam Atilay Uslu het beheer van het opleidingshotel aan het Amsterdamse Roelof Hartplein over. Het hotel in een voormalige huishoudschool dat in 2007 werd opgezet door ROC Amsterdam - om horecastudenten te trainen - en de toenmalige uitbater van vijfsterrenhotel The Dylan.

Na ophef over valse concurrentie en commerciële activiteiten van het onderwijsinstituut kwam het hotel in 2008 in handen van vastgoedbedrijf Nedstede.

Daar zitten de bakstenen nog steeds, maar de exploitatie is nu van Uslu's Corendon, of eigenlijk toch niet. Waar de andere hotels van het vakantieimperium zich graag afficheren met de reismerken van het moederbedrijf is het aan het Roelof Hartplein zoeken naar een verband. Bewust, zegt Uslu die tevergeefs de verkoudheid bestrijdt met een dikke das en veel citroen in de thee. "Dit is geen Corendonhotel, nog niet."

Vertel Uslu niets over reis en verblijf, hij is er niet voor niets de nummer drie van de Nederlandse reismarkt mee geworden. Maar stadshotels zijn toch anders dan groeps- en strandetablissementen die hij met zakenpartner Yildiray Karaer in Turkije opzette.

Of als het Corendon Vitality Hotel dat hij vorig jaar in een kansloos kantoorgebouw in Amsterdam-Slotervaart opende. Een hotel met een hammam in de kelder, een halve vliegtuigromp in een suite en de knoflooksaus op het menu die hij al maakte toen hij in Haarlem shoarma bereide.

Proeftuin
Maar The College Hotel is een proeftuin. "Ik wil met hotels ook in steden zitten. In mooie oude gebouwen hotels opzetten die ook iets voor de stad zelf betekenen." Niet, benadrukt hij wel twee keer, bétere hotels dan al die andere, maar andere. En zeker niet, zoals tien jaar geleden een hotel dat erwtensoepmousse op het menu had staan.

Atilay Uslu in de vliegtuigromp die in het Amsterdamse Corendon Vitality Hotel is geplaatst Beeld anp

Lang dacht hij zowel de kamers als het restaurant zelf te doen, tot hij afgelopen september Carlo Ferilli tegen het lijf liep, restaurantier en modeondernemer die met twee zakenpartners in Amsterdam en Laren het Maison George-imperium opzette met gelegenheden als Café George en George W.P.A.

En die ooit zijn voorliefde voor mode en horeca samen smolt in het door Prinses Stéphanie van Monaco geopende Replay Café in de Kalvertoren, naar het Italiaanse modemerk Replay dat hij jarenlang in de Benelux vertegenwoordigde.

Hij heeft meteen zijn modestempel op het hotel gedrukt door het personeel in het klassiek te steken. "Je zag hier in de kleding het verschil tussen vast personeel en de studenten. Ik vind dat die net zo bij het hotel horen en er dus net zo uit horen te zien. En het kon wel wat strakker."

Ferilli's
Stapsgewijs zet Ferilli, die het allemaal onbaatzuchtig naar zichzelf heeft vernoemd, nu restaurant, bar en de terrassen van The College naar zijn hand als 'een klassiek Italiaans restaurant met pure en authentieke gerechten en ambiance.' Hij heeft er advieschef Donatella Zampoli uit Italië voor overgevlogen, die de keuken en het menu vorm geeft en vervolgens goed in de gaten houdt of die lijn wordt doorgezet door chef Erik van Kampen, voorheen Bord'eau.

Geheel in stijl schaven de twee nog verder. Over de bar, die misschien moet worden verplaatst. En de voormalige gymzaal wordt nog 'iets' voor evenementen en banketten. Maar, zegt Uslu, het is op de goede weg. "Ik kreeg net een mailtje, van een Turkse acteur die zijn huwelijk in Amsterdam wil vieren,"zegt Uslu, "en daarvoor het hele hotel wil afhuren."

Corendon Village
De volgende stap die Atilay Uslu zet, is de hotelstad die hij al jaren in gedachten heeft en die de komende jaren werkelijkheid wordt in Badhoevedorp, letterlijk onder de rook van Schiphol. Hij heeft er de zilvergrijze Sonytoren voor gekocht om zijn 360-graden verblijfsconcept groot te maken maken.

Corendon Village krijgt 600 kamers in drie hotelformules - een tophotel, een hotel voor reisgroepen en een shortstay hotel. Daarnaast komen er zes restaurants - waarvan 'een toprestaurant op de negende etage' - een bioscoop en een congrescentrum in het complex.

Zo omvangrijk is de droom, dat hij het naastgelegen kantoorgebouw van waaruit ooit Air Holland uitvloog, er meteen maar heeft bijbetrokken.

All-inclusiveresorts
In Turkije baat Corendon al zeven strandhotels uit - waarvan eentje ook eigendom is. Omdat door alle Turks perikelen de aandacht van de Nederlandse vakantieganger verschuift, opende Corendon vorig jaar op Ibiza haar eerste eigen Marble all-inclusiveresort, onlangs aan de de Costa de la Luz gevolgd door een tweede. Op de Canarische Eilanden wordt nu gewerkt aan nummer drie en vier en Uslu strijkt met een hotel neer op Curaçao.

"Veel hotels in ons prijssegment zijn niet gericht op Nederlanders, maar op Duits en Engels publiek. Dat zien we terug in de reacties. Door zelf hotels te openen, kunnen we voldoen aan de specifiek Nederlandse wensen; dus goede koffie, eigen merken voedsel en dranken en overal supersnel internet en zestien stopcontacten in een kamer, zodat je je spullen kan opladen en niet meer onder het bed hoeft te duiken."

De Sonytoren in Badhoevedorp die verbouwd gaat worden tot Corendon Village Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden