Tweede brug over het IJ in aantocht bij Stenen Hoofd

Een tweede brug vanaf het Stenen Hoofd over het IJ moet er snel komen zodra de eerste brug bij het Java-eiland af is. Een voetgangers­tunnel vanaf het Centraal Station is vooralsnog geschrapt.

Bezoekers van het stadsstrand op het Stenen Hoofd Beeld ANP

Het stadsbestuur brengt donderdag het besluit naar buiten om de eerste brug tussen het Java-eiland en Noord te gaan bouwen. Ook wordt alles voorbereid om de tweede brug aan te leggen, in West ter hoogte van het Stenen Hoofd. "We gaan tempo maken," zegt Eric van der Burg, wethouder Grondzaken.

Een besluit hierover zou pas in 2026 worden genomen, maar dat is naar voren gehaald. "Hiermee zeggen we eigenlijk dat de stad die tweede brug gewoon nodig heeft. Maar het is een majeur besluit en daar moet je goed de tijd voor nemen," aldus Van der Burg.

Door nu alles voor te bereiden verwacht hij dat het volgend college in 2020 al kan beslissen.

Terminal
Het besluit over de tweede brug kan pas definitief worden genomen als duidelijkheid bestaat over de toekomst van de cruiseterminal. Het college wil de Passenger Terminal verplaatsen naar de Coen­haven of naar de noordelijke kant van het IJ. Het besluit hierover valt eind dit jaar.

Een tunnel tussen CS en het Buik­sloterplein, door veel Amsterdammers en raadsleden bepleit, is te duur, te moeilijk inpasbaar, en zorgt voor te veel drukte in het stationsgebied.

Ambtenaren adviseren voorlopig niet te beginnen aan de tunnel. In plaats van een tunnel wil Amsterdam station Sixhaven aan de noordelijke IJoever toevoegen aan de Noord/Zuidlijn. Ondergronds is al ruimte vrijgehouden voor dit metrostation.

De Javabrug, zoals de oostelijke brug voorlopig wordt genoemd, moet uiterlijk in 2025 liggen tussen de kop van het Java-eiland en het Hamerstraatkwartier bij de Jumbo in Noord. De brug sluit niet direct aan op de Jan Schaeferbrug, omdat fietsers een aanloop nodig hebben om te klimmen tot een hoogte van tien à elf meter.

De hoogte van de brug staat nog ter discussie. Rijkswaterstaat wil dat schepen met vier lagen containers onder de brug door kunnen varen, de gemeente vindt drie lagen wel genoeg. Een hogere brug kost veel meer geld. "Bovendien zijn alle andere bruggen over het Amsterdam-Rijn­kanaal maar hoog genoeg voor drie containerlagen," aldus Pieter Litjes, wethouder Verkeer.

Schroefvormig
Voor de aanloop vanaf het Java-eiland wordt gedacht aan een schroefvormig pad omhoog, vergelijkbaar met die van de Nesciobrug bij IJburg. De nieuwe bruggen zijn toegankelijk voor snorfietsen, niet voor bromfietsen, een in Noord geliefd vervoermiddel.

Wat Litjens en Van der Burg betreft wordt de nieuwe brug, waarvan de bouw na Sail in 2020 begint, een iconisch bouwwerk. Van der Burg: "Sluit je ogen en denk aan Londen, San Fransisco, Rotterdam. Dan zie je direct bruggen. Dat willen we hier ook."

Dat iconische ontwerp moet wel vallen binnen de beperkingen van Unesco, dat de grachtengordel tot werelderfgoed heeft verklaard. "Hierdoor mag je de brug niet zien als je langs de grachten loopt. Een witte pyloon, zoals die van de Erasmusbrug in Rotterdam, is niet mogelijk."

Het Stenen Hoofd in 1964 Beeld ANP

Verder lezen:

De Kop van Java krijgt eindelijk haar 'bijzondere invulling'

Republiek Amsterdam: Van der Burgs kroonjuweel

Noord wil dat haast wordt gemaakt met brug over het IJ

Brug over het IJ zou bij Artis moeten beginnen

In 1839 wilde Amsterdam al een brug over het IJ

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden