Twee Steve Jobsscholen in Amsterdam: 'En gewoon spelen doen ze ook nog'

Amsterdam krijgt twee Steve Jobsscholen, in Zuidoost en West. De school met de iPad rukt op, maar juf blijft nodig.

Vier- en vijfjarigen op basisschool Digitalis. 'Kinderen moeten leren kennis te zoeken, te filteren en toe te passen.' Beeld Dingena Mol
Vier- en vijfjarigen op basisschool Digitalis. 'Kinderen moeten leren kennis te zoeken, te filteren en toe te passen.'Beeld Dingena Mol

In de hal van basisschool Digitalis in Almere vraagt Virgil - met vriendje en vriendinnetje in zijn kielzog - of hij hier een nieuwe juf ziet. Nee, bezoek dat komt kijken wat ze hier doen. Ha! Dat maken ze vaker mee. De kinderen tikken op hun touchscreen. Zullen ze even wat laten zien wat het rekenprogramma is, en de taallessen? En wat vandaag hun eigen rooster is? Ze vinden het, vertellen ze, allemaal prachtig. Maar nu moeten ze door voor de themales. 'Hé,' zegt Virgil terwijl hij zijn iPad bestudeert: 'We hebben wel tien minuten staan praten.'

We staan op het stilteplein, waar kinderen voor zichzelf werken. Digitalis is een Steve Jobsschool. Dat betekent: geen jaarklassen. De leerlingen leren volgens een individueel ontwikkelingsplan en beschikken daarvoor over een voor elk kind afzonderlijk ingerichte iPad. Het idee is van Maurice de Hond, die kinderen 'wil voorbereiden op morgen, met de mogelijkheden van vandaag en gericht op het eigen talent'. De Hond: 'Maar ze zitten heus nog wel in de groep, die dan de stamgroep heet. En gewoon spelen doen ze ook nog.'

Experimenten
Onderwijs voor Nieuwe Tijd (O4NT) heet dit systeem. Almere heeft het, Sneek heeft het, maar Amsterdam heeft tot nu toe alleen een school die het stapsgewijs invoert, De Ster in Zuidoost. Dat moet komend schooljaar veranderen. Er komen twee nieuwe scholen bij, in Het Meervoud aan het August Allebéplein in Slotervaart en in basisschool Bijlmerhorst aan Egoli, ook in Zuidoost. Bij voldoende aanmelding wordt daar meteen gewerkt met O4NT. Voorts wordt intern naschoolse opvang geregeld en de scholen gaan beide meedoen met de experimenten van het ministerie van Onderwijs met flexibele school- en vakantieperioden.

De lancering van het concept, twee jaar geleden, leidde tot scepsis. 'Het werd een karikatuur, alsof kinderen op die school hele dagen op zichzelf en zonder juf op een iPad zitten te werken,' zegt De Hond. 'De iPad is een middel, geen doel. Het is net als met reizen: als je de auto neemt, kom je verder dan met de fiets.'

Individualisering
De iPad met al die prachtige applicaties levert ongekende mogelijkheden voor individualisering van het onderwijs. De Hond: 'En wat willen wij nu meer dan dat onze kinderen in hun eigen tempo kunnen werken en hun creativiteit kunnen ontdekken en ontwikkelen?'

Hij opent zijn eigen iPad en opent een applicatie modeontwerpen voor kinderen. Een keuzeroute langs hoofdjes en lijven, kledingstukken, stofmotiefjes en accessoires. En een reeks foto's, van poppetjes in allerhande kleurige outfits. 'Dit heeft mijn dochter gemaakt toen ze drieënhalf was. Als dat niet creatief is!' En hij vertelt over een jongetje dat met zijn iPad een filmpje maakte en monteerde over zijn hamster: 'Dat is toch prachtig?' Directeur Monique Zandwijk van Digitalis zegt het in onderwijsjargon: 'Geen kind is meer een uitzondering, want ieder kind zit op zijn eigen leerlijn. Passend onderwijs gaat hier vanzelf.'

Nostalgie
De Hond: 'Mensen zijn geneigd over onderwijs na te denken vanuit een zekere nostalgie, maar daar doe je de kinderen van nu tekort mee. De nieuwe instrumenten moet je gebruiken. Als de kleuters van nu van school komen, loopt het tegen 2030! Geen mens weet wat er allemaal aankomt, maar we weten wel dat je straks overal beschikt over alle informatie uit de wereld, dus de kinderen moeten leren kennis te zoeken, te filteren en toe te passen.'

Bij het creativiteitslokaal in Almere staat een verweesde kleuter, haar knalgroene iPad tegen zich aan geklemd. De juf buigt zich over haar heen en kijkt op het scherm naar de kleurige agenda: 'Jij moet straks pas bij mij zijn, nu ga je naar het blauwe lokaal. Kom.' Ze pakt haar handje.

Dat moet één van de nieuwe kleuters zijn geweest, zegt Zandwijk. 'Die moeten natuurlijk even wennen, maar dat moeten ze op een gewone school ook.'

Open huis in Het Meervoud op 4 april, Bijlmerhorst 9 april: 15-17 en 19-21 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden