PlusBlikvangers

Twee objecten markeren het fietspad op Java-eiland

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: Zonder titel.

In de violette panelen zijn duidelijk de kwaststreken van de kunstenaar te zien Beeld Tammy van Nerum
In de violette panelen zijn duidelijk de kwaststreken van de kunstenaar te zienBeeld Tammy van Nerum

Het hart van het Java-eiland is voor fietsers. Van de Jan Schaeferbrug loopt een fietspad helemaal door naar het KNSM-eiland. Het fietspad wordt op twee plaatsen - min of meer aan het begin en min of meer aan het eind - gemarkeerd door twee objecten van Piet Dieleman (1956).

De objecten vallen niet bijzonder op omdat ze zich harmonieus schikken in de gebouwde omgeving. Het gaat om twee rechthoekige roestvrijstalen frames met doorzichtige kunststof panelen die aan de binnenzijde zijn beschilderd. In beide gevallen zijn ze op hoekpanden geplaatst. Ze roepen de vergelijking op met uithangborden of vensters.

Dieleman heeft veel sculpturen in de openbare ruimte gemaakt, maar de basis van zijn werk ligt altijd in de schilderkunst. Dat is ook bij de twee beelden op het Java-eiland het geval.

Kleurencirkel
Het ene beeld is geel en het andere violet. Dat zijn complementaire kleuren die op een kleurencirkel recht tegenover elkaar liggen. Geel is een primaire kleur en violet is samengesteld uit rood en blauw. Als je geel en violet licht mengt, krijgt je wit licht. De kleuren zijn elkaars tegengestelde, maar ze versterken elkaar ook.

Dieleman heeft de oost- en westkant van het eiland met elkaar verbonden door deze twee uitersten. Het is vanaf het fietspad onmogelijk om de twee beelden in een oogopslag te zien, want er zit een knik in de weg. Bij de Majanggracht, die ongeveer in het midden ligt, kun je ze wel allebei zien als je je hoofd omdraait.

Oorspronkelijk wilde de kunstenaar de afzonderlijke panelen in verschillende kleuren beschilderen. Ook de vorm van de objecten was aanvankelijk ingewikkelder. Uiteindelijk vervielen deze kakelbonte versies en koos Dieleman voor een tamelijk eenvoudige structuur met een eenvoudig kleurenpalet.

Geel en violet
Dieleman heeft heel subtiel en een beetje pesterig gespeeld met de eigenaardigheden van de kleuren geel en violet. Geel is doorgaans veel helderder en stralender dan violet, maar dat is in deze kunstwerken helemaal niet het geval.

Zonder titel

Sinds 2000
Kunstenaar Piet Dieleman
Waar Twee locaties op Java-eiland

De panelen van het gele object zijn beschilderd met dekkende verf, waardoor het geel een wat doffe, ontoegankelijke indruk maakt.

De panelen van het violette object zijn daarentegen beschilderd met transparante verf. Het licht van de lucht schemert door de violette panelen en maakt ze gek genoeg veel helderder dan de gele panelen. In de violette panelen zie je ook duidelijk de kwaststreken van de kunstenaar in het eindresultaat doorschemeren.

De violette panelen zijn veel nadrukkelijker aanwezig, maar het gele object is veel groter. Daardoor houden ze elkaar toch nog aardig in evenwicht.

Dit zijn alle verhalen achter (on)opvallende kunst in de stad.

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden