Plus

Twee handhavers op 13.000 vieze snorfietsen

Vanaf dinsdag kunnen berijders van oude brom- en snorfietsen een bekeuring krijgen als ze in Amsterdam rijden. Maar de controle daarop is allesbehalve water­dicht.

Na vier maanden waarschuwen volgen er nu boetes voor oude brommers Beeld ANP

1. Die milieuzone voor brom- en snorfietsen van voor 2010 is er toch al?
Dat klopt, het verbod is van kracht sinds 1 januari 2018. Maar tot 1 mei was er een waarschuwingsperiode: wie met een oude brommer werd gesnapt, kreeg een waarschuwingsbrief, nog niet direct een boete van 65 euro.

In de eerste drie maanden werden 2808 waarschuwingsbrieven verstuurd. Hiermee hoopte de gemeente de berijders te laten wennen aan de nieuwe regels.

2. Gaat er nu echt bekeurd worden?
Dat is de bedoeling. Maar of er veel boetes worden uitgeschreven, is zeer de vraag: de milieuzone omvat bijna de hele stad, alleen landelijk Noord met de dorpen Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp valt erbuiten. Er zijn slechts twee handhavers op straat aangewezen. En er rijden naar schatting 13.000 oude brom- en snorfietsen in Amsterdam.

3. Twee man inzetten klinkt als onbegonnen werk, toch?
Een woordvoerder van de gemeente geeft toe dat er 'geen sprake is van een waterdicht systeem', zoals voor de milieu­zone voor vracht- en bestelauto's: die komen de stad niet in zonder te worden geregistreerd door de hiervoor op alle invalswegen geplaatste camera's.

De woordvoerder benadrukt dat er ook zeven mobiele camera's worden ingezet en dat de politie in mei een aantal acties zal houden. "Of dit weinig is, moet nog blijken. Begin juni is duidelijk hoeveel boetes er in de eerste maand zijn uitgeschreven. Op basis daarvan wordt bepaald hoe verder wordt gegaan."

4. Die camera's kunnen slim hun werk doen, dat moet toch effectief zijn?
Misschien in theorie. In de praktijk wordt onder brommerrijders al maanden gesproken over manieren om de kentekenplaatjes af te dekken als ze langs zo'n camera rijden.

Je kunt vrij eenvoudig je voet ervoor houden of de panden van een lange jas of een sjaal eroverheen hangen. Ook zijn er magneetstickers die je eroverheen kunt plakken, waardoor het kenteken wel zichtbaar is, maar niet afleesbaar met een camera.

5. Maar als je niet weet waar ze staan, kun je dus toch betrapt worden.
Zo mobiel zijn ze ook weer niet. Waarschijnlijk staan ze twee maanden op een plek voordat ze verhuizen. Bovendien staan de camera's behoorlijk in zicht.

Dikke kans dat de locaties, net als bij de rollenbankcontroles voor te hard rijdende brommers, snel online staan of via speciale apps met iedereen worden gedeeld. Brom- en snorfietsers kunnen dan gemakkelijk om de cameraplekken heen rijden.

6. Kunnen de vaste bestaande camera's niet helpen?
Dat is onduidelijk. Het gaat om camera's voor verkeersonderzoek, verkeersmanagement en handhaving van de milieuzone voor auto's en de scooterpassages onder het Rijksmuseum en CS. Deze zullen snel bekend worden onder mensen die vasthouden aan hun te oude brommer.

7. Waarom is dat eigenlijk erg?
Oude brom- en snorfietsen zijn niet zelden zeer vervuilend: vooral de modellen met tweetaktmotor stoten kankerverwekkende stoffen als benzeen uit. Het aantal brom- en snorfietsen is sinds 2008 razendsnel gegroeid van 30.000 naar bijna 60.000 in 2016. De gemeente wil er het liefst helemaal van af, maar trekt de grens bij exemplaren van voor 2011.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden