Plus

Tussen feest en faillissement: 25 jaar ID&T-feesten

25 jaar na het eerste ID&T-feest verschijnt Celebrate life - Het verhaal van ID&T. Een eerlijk boek over de bepalende gebeurtenissen: van het succes van Tomorrowland tot kostenpost ID&T Radio.

Een succesvolle editie van Tomorrowland in 2012 Beeld Rutger Geerling

1. Deal met Samsung

Toen dance volwassen begon te worden in Nederland, kregen steeds meer bedrijven interesse in het sponsoren van feesten. Bij de evenementenafdeling leverde dat in het begin veel discussie op: sponsoring van muziek was niet cool.

Toch ging ID&T overstag. Met Fatih Kahyaoglu was een zwaargewicht binnengehaald als sponsorwerver. In 2007 maakte hij snel naam waar door contact te leggen met Samsung, dat een nieuwe telefoon wilde lanceren en voor de campagne wilde samenwerken met Sen­sation.

Na spannende onderhandelingen werd de deal op Koninginnedag 2008 getekend. Het ging om een bedrag van 4,1 miljoen euro, mét de verplichting om Sensation in zeventien landen te organiseren.

"Terwijl we op dat moment pas in zes landen zaten," zegt Bas Meijer. "We dachten: hoe moeten we dit nou weer regelen? Maar we moesten dus al die landen fiksen en dat werd een megagroeistuip."

In 2006 werd het dance-event in vier landen gehouden, in 2007 in zes, in 2008 in twaalf en in 2009 in zestien. Er werd ook een witte Sensation­telefoon gelanceerd, waarvan er in Nederland 25.000 werden verkocht. Volgens Duncan Stutterheim betekende de deal met Samsung de doorbraak voor ID&T.

2. ID&T Radio

ID&T Radio, sinds 2000 de eigen radiozender, was jarenlang een molensteen om de nek van het bedrijf. Het kostte een kwart miljoen euro per maand, maar de luistercijfers waren verwaarloosbaar.

Toen ID&T het water écht aan de lippen stond - een faillis­sement dreigde - kwam er een crisismanager: Michel de Winter. Hij gooide het roer radicaal om
en stelde voor de zender de oorspronkelijke naam terug te geven: Slam FM. Tegen de zin van vaste luisteraars in veranderde de koers: veel meer hits, minder
stijlen als hardcore en hard­trance.

Dat strookte niet met de wettelijke afspraken; Slam FM mocht slechts één hit per uur draaien. Maar Winter en Bas Meijer hadden een maas in de wet gevonden: alleen de originele versie van een single werd in de regelgeving als een hit beschouwd. Slam FM draaide daarom altijd een remix, tot woede van marktleider Radio 538.

Maar ondanks de verbeterde luistercijfers van Slam FM stond ID&T, ook door andere tegenslagen, nog steeds aan de rand van de afgrond. De verkoop van Slam FM zou het bedrijf lucht geven. Radiotycoon Lex Harding kocht twee derde van de aandelen, en na interne strubbelingen gingen uiteindelijk alle aandelen naar Harding. ID&T was zijn molensteen definitief kwijt.

3. Tomorrowland

In 2005 toonde de Belgische tak van ID&T, gerund door de broers Michiel en Manu Beers, interesse in Mysteryland. In Nederland werd daar met argusogen naar gekeken.

"Ik was bang dat het een kill voor de Nederlandse editie zou betekenen," zegt Jeroen Jansen, verantwoordelijk voor Mysteryland Nederland. Hij lag er nachten van wakker, maar kwam met een oplossing. "We hadden de naam Tomorrowland in ons portfolio zitten, dat leek ons wel een goed alternatief."

De Belgen mochten de complete formule van Mysteryland overnemen, inclusief de slogan 'yesterday is history, today is a gift and tomorrow is a mystery', maar de naam moest Tomorrowland worden. De Belgen waren not amused, maar stemden toch in.

Met 120.000 bezoekers en wereldsterren op de line-up zou Tomorrowland uitgroeien tot een enorm succesvol tweedaags festival. De echte doorbraak van kwam in 2011, toen de aftermovie dertig miljoen views haalde. De 'boys uit België' van het kleine, leuke festivalletje hadden in één keer een van de grootste dance-festivals van de wereld.

4. Joop van den Ende

Na de eeuwwisseling werd het tijd om van de ID&T-feesten een exportproduct te maken. Er werden al feesten georganiseerd in België (Thunderdome en Inner­city) en Duitsland (een geflopte editie van Innercity), maar de migratieplannen werden pas echt serieus toen Joop van den Ende aanklopte.

Stutterheim: "Ik weet nog goed dat mijn secretaresse belde: 'Duncan, ik heb Joop van den Ende aan de lijn.' Joop van de Ende aan de lijn? Je denkt: wat is dat nou weer? 'Hallo met Duncan?' 'Ja hallo, met Joop.' Met die zware stem van hem.

'Dat Sensation van jou, dat vind ik echt mooi. Kunnen we er een keer over kletsen?'"

Van den Ende kwam met het plan om Sensation internationaal neer te zetten. Hij zag overeenkomsten tussen de musicals die hij in Duitsland produceerde en de grote evenementen van ID&T.

Op papier leek de overeenkomst tussen Stage Entertainment, het bedrijf van Van den Ende, en ID&T een gouden combinatie, maar de samenwerking tussen de eigenwijze ID&T'ers en de stijvere Duitsers verliep stroef. Na twee zwaar verliesgevende edities van Sensation in Duitsland werd het avontuur gestaakt.

5. Rusland

De SKK Arena in Sint-Petersburg is na zeven edities zowat de thuisbasis van Sensation. Het organiseren van feesten ging daar niet altijd zonder slag of stoot.

Zo stonk het stadion tijdens de eerste feesten naar 'kattenbak', doordat er eerder een kattententoonstelling was gehouden.

Ook leerde ID&T wat corruptie is. Containers met het Sensationdecor werden eens vastgehouden bij de grens en pas weer doorgelaten nadat de douane smeergeld had gekregen.

ID&T'er Brenda Munsterman raakte eens flink in de problemen toen ze een in het zwart geklede bezoeker er streng op wees dat de dresscode toch echt wit was. Toen hij geen sjoege gaf, zei ze boos 'dat hij maar even mee moest komen'.

Al snel werden de rollen omgedraaid en moest Munsterman zélf meekomen. Wat bleek: de man was een politieagent, die zich niet de les liet lezen over de kleur van zijn uniform.

De citaten zijn afkomstig uit het boek. Gert van Veen, Celebrate Life
Mary Go Wild, €49,95, 600 blz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden