Tussen de pakken op de Zuidas verrijst een warenhuis

Niet alleen maar kantoren op de Zuidas, volgende week opent aan de Claude Debussylaan een warenhuis  - al is het maar voor even.

De Zuidas.Beeld Het Parool

De initiatiefnemers van de sample sales PINC (Prijzig Is Niet Cool) en Cadeaudepot hebben hun krachten gebundeld, samen verkopen zij de nieuwe collectie van bekende merken in een pand van bijna 700 vierkante meter. 'Maar dan met een korting van zo'n 50 procent,' zegt één van de intiatiefnemers Jennifer Vervoord.

Tot de collectie van het warenhuis behoren onder andere fietsen van Johnny Loco, producten van ontwerpwinkel Pols Potten, schrijfwaren van Moleskine en kleding van bijvoorbeeld Modstrom en Supertrash.

Zuidassers
Met een anti-kraakpand op de Zuidas mikken de intiatiefnemers op een doelgroep die normaalgesproken geen tijd heeft om te winkelen. 'Hardwerkende Zuidassers hebben geen tijd om te shoppen, of doen dat veel online,' zegt Vervoord. 'Groot voordeel is dat ze nu bij wijze van spreken in de tijd van de baas even binnen kunnen lopen.'

De Zuidas is bovendien geen onbekend terrein voor de eigenaren van PINC. In 2006 begon oprichter Barbara Castelein met de verkoop van accessoires in haar eigen huiskamer. Dat liep zo uit de hand dat ze er een terugkerende verkoop van besloot te maken.

Ze ging op zoek naar een groter pand en kwam uit bij de Zuidas. 'Daar staan vaak panden leeg, die moeilijk te verhuren zijn,' zegt Vervoord, de echtgenote van Castelein. Sindsdien komt de buurt regelmatig even kijken. 'In zo weinig mogelijk tijd organiseren we een lunch sale voor bijvoorbeeld werknemers van ABN.'

Buiten reguliere handel om
In het warenhuis worden producten verkocht, die de merken zelf niet kwijtraakten via de reguliere handel. Een zogenoemde 'overstock'. 'Maar er zitten nagenoeg geen spullen van vorig jaar tussen. Ook de kleding is een wintercollectie.' Bovendien vinden de merken in de popupstore een nieuwe afzetmogelijkheid, die zij eerder nog niet hadden op de Zuidas.

Momenteel werken de initiatiefnemers hard aan de opening van het pand, dat nu niks meer is dan een ruimte van beton en staal. De eigenaren hebben nog een kleine week, het warenhuis opent 11 december en is open tot en met 14 december.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden