Plus

Turbulentie regeert het modewereldje

2016 was het jaar van de dubieuze stoelendans bij befaamde modehuizen. Het eindigde triest met de dood van Franca Sozzani, de rebelse, innovatieve hoofdredacteur van Vogue Italia. De diepte- en hoogtepunten op een rij.

Fiona Hering: '2016 was het jaar van Gucci' Beeld Getty Images

Er was een tijd waarin ik alles wist van meiden als Amber Valletta en Linda Evangelista. Hun dates, hun looks in een bepaald showseizoen. Maar tegenwoordig worden modellen zo snel vervangen door vers bloed dat er geen beginnen meer aan is ze te leren ­kennen.

Nog één houvast kende deze snelle wereld: de ontwerpers, stevig in het zadel bij een beroemd modehuis. Ook dat is voorbij.

Excentrieke ego's
Bij de start van 2016 ging Raf Simons na slechts 3,5 jaar al weer weg bij Dior. Alber Elbaz werd eruitgeknikkerd bij Lanvin door de excentrieke Taiwainese zakenvrouw én belangrijkste aandeelhouder, Shaw-Lan Wang.

Bouchra Jarrar nam het stokje van Elbaz over, werd aangekondigd in maart. 'Bouchra wie?' zullen velen zich hebben afgevraagd.

Grote potentiële namen voor de job circuleerden, maar de mannen en vrouwen van het grote geld hebben na het John Galliano­debacle genoeg van excentrieke ego's. De eerste Lanvincollectie van de bescheiden Jarrar, getoond in september, kreeg goede kritieken.

Grof geschut
Money makes the world go round. De luxemarkt heeft na enkele topjaren momenteel wat tegenwind (dankzij de groeivertraging in China en ­tegenvallende verkoopresultaten in Rusland), waardoor aandeelhouders overgaan op grof ­geschut. Zo werd ook Peter Dundas de laan uitgestuurd.

Jarenlang was hij de gedoodverfde kroonprins van Roberto Cavalli. Om de tussenliggende tijd te doden, vermaakte hij zich prima bij Emilio Pucci, en toen de oude playboy een stapje terugzette, hopte Dundas naar Cavalli.

Na slechts negentien maanden konden we hem in september helaas alweer uitzwaaien. Een ­omzetdaling van 14,2 procent deed de sympathieke Noor de das om. Een week later werd Justin O'Shea na zeven maanden ontslagen bij de Italiaanse pakkenmaker Brioni. Zijn keuze voor de heavymetalrockers van Metallica in de nieuwe reclamecampagne, bleek ál te vooruitstrevend voor de conservatieve klantenkring.

Mode is net voetbal: loopt het even niet lekker, dan moet de trainer weg. Grote vraag is of het de fans iets uitmaakt wie aan het roer staat. In april kwam het schokkende nieuws dat Hedi Slimane vertrok bij Yves Saint Laurent.

In juli kondigde Peter Copping zijn vertrek aan bij Oscar de la Renta. In september maakte Maria Grazia Chiuri haar eerste - wat mij betreft niet zo indrukwekkende - feministische statement voor Dior.

Het was het einde van het powerkoppel dat ze bij Valentino vormde met Pierpaolo Piccioli. Lichtpuntje: Piccioli kwam in zijn uppie goed uit de verf.

Hering: 'Mode is net voetbal: loopt het even niet lekker, dan moet de trainer weg' Beeld Getty Images

Nog twee dieptepunten van een andere orde: Crocs op de catwalk bij Christopher Kane en ­Kanye Wests sorbetgekleurde postkersthaar.

Gelukkig waren er ook vele hoogtepunten in 2016. Raf Simons naar Calvin Klein, Haider ­Ackermann naar Berluti, alles uit de collecties van Gucci en Vetements.

De terugkeer van ­metallic voor overdag (hallo seventies), fotograaf Mario Testino aan het werk in Amsterdam, Peter Lindbergh in de Kunsthal in Rotterdam, Mary J. Blige in Ronald van der Kemps atelier aan de Herengracht, Tom Fords tweede prachtfilm Nocturnal animals, Martin Garrix op de cover van Vogue Man in een 'embellished trucker jacket' van Gucci (343.833 Instagram­likes).

En Pharrell Williams, A$AP Rocky en ­Miguel te gast op het hoofdkantoor van G-Star aan de Joan Muyskenweg in Duivendrecht, waar Pharrell de denim tipi lanceerde. ­Glamping was nog nooit zo leuk.

Rebel Sozzani
Maar 2016 zal modeliefhebbers vooral bijblijven door het overlijden van Franca Sozzani (66) op 22 december, als gevolg van een zeldzaam soort longkanker.

De hoofdredacteur van de Italiaanse Vogue, een etherische schoonheid met helderblauwe ogen en lange, witte, golvende haren, was zeer geliefd vanwege haar rebelse werkwijze. Naast innovatieve en experimentele editorials schuwde ze sociale en politiek gevoelige onderwerpen niet.

Ze maakte nummers over huiselijk geweld, de obsessie met plastische chirurgie, de BP olieramp in 2010 (Kristen McMenamy volledig bedekt met teer op de cover) en kaartte in 2008 de discriminatie binnen de modewereld aan met een Black Issue.

Kerstcadeaus

De 19-jarige Amerikaanse hiphopartiest Lil Yachty verwende zijn moeder met kerst met een Birkinbag, en tassen van Chanel en Céline. Alsof dat nog niet voldoende was, deed hij er nog een zwik sjaals, ­dekens, armbanden, ­sweaters, shirts en riemen van Hermès en Gucci bij.

Net zo jaloersmakend als het witte paard dat Lady Gaga vorig jaar onder de boom kreeg van haar platenbaas, en de ski’s van Chanel voor Diane Kruger.

Sozzani's zoon, fotograaf en regisseur Francesco Carrozzini, maakte een documentaire over haar leven Franca: chaos and creation, die in september in première ging in Venetië. Hij vormt een liefdeskoppel met Bee Shaffer, dochter van Anna Wintour, hoofdredacteur van ­Vogue USA.

Dat een-tweetje is een klein wonder. Wintour en Sozzani hebben jaren aan elkaar gesnuffeld voor ze bevriend raakten. Online vertelt Wintour hoe ze tijdens haar laatste bezoek aan het ziekenhuis het horloge droeg dat ze ooit kreeg van Sozzani. Ze beloofde het door te geven aan een eventuele kleindochter, een hoogtepunt voor 2017 om naar uit te kijken.

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Vogue Arabia

Eind oktober werd Vogue Arabia online gelanceerd, een site in het Engels en Arabisch. De printversie wordt komend voorjaar verwacht.

Hoofdredacteur is prinses Deena Aljuhani Abdulaziz, die tot voor kort eigenaar was van de multi-brand stores D'NA in Ryad (Saoedi-Arabië) en Doha (Qatar). Nu te zien op en.vogue.me: een oude ­Algerijnse stylingtruc om pluizig haar tegen te gaan en een Insider's guide to Dubai.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden