PlusReportage

Turboshoppen in de Action: echt lekker struinen langs de afdruiprekken is er niet bij

Winkels mogen weer klanten toelaten. Maar alleen op afspraak. En slechts twee per zaak. Bij de Action, de winkel die het meest werd gemist, was het dringen voor een tijdslot.

De tijdslots bij de Action, zoals hier in Oostpoort, waren in no time volgeboekt.  
 Beeld Jakob van Vliet
De tijdslots bij de Action, zoals hier in Oostpoort, waren in no time volgeboekt.Beeld Jakob van Vliet

Het zijn de kleine dingen die het doen kennelijk. Die het meest gemist worden wanneer ze ineens niet meer kunnen. En als het dus weer kan, zo goed en zo kwaad als het gaat, waarom zou je dan géén tijdslot reserveren voor de Action, zeg, woensdagochtend acht uur?

Zoals Leo Ponten bijvoorbeeld. Gepikt en gesteven staat ie voor de deuren van de Action in Oostpoort. De eerste échte klant-op-afspraak is hij, samen met de verslaggever van Het Parool. Een beetje toevallig is het, zegt Ponten. “Ik moest wat dingetjes voor mijn kinderen hebben en toen zag ik dinsdagochtend op de website dat er deze ochtend nog een gaatje was. Waarom niet, dacht ik.”

Verzuipen in de ruimte

Vanaf woensdag mogen de niet-essentiële winkels de deuren weer openen. Maar met allerhande beperkingen. Om te beginnen: per winkel mogen er twee mensen naar binnen, ongeacht het vloeroppervlak. Een klein kledingwinkeltje kan daarmee uit de voeten, bij een zaak als de Action in Oostpoort, met de afmetingen van een stevige supermarkt, heb je met twee klanten het gevoel dat je verzuipt in de ruimte.

En: je mag maar tien minuten. Op een vooraf afgesproken tijd dus. Dinsdagochtend opende het elektronische loket, een uurtje later waren voor de eerste twee dagen alle tijdslots volgeboekt. Zoals Iraisha Mahboeb, tijdslot 8.10-8.20, het zegt: “Even spontaan winkelen zit er op deze manier niet in.”

Dat geldt voor deze vestiging, maar net zozeer voor zo ongeveer alle filialen van de Action. Het leek dinsdagochtend alsof er gratis kaartjes voor een concert of een Europacupfinale werden vergeven, zo was het dringen op de site van het bedrijf. Even clicken en reserveren werd daarmee een zenuwslopende exercitie van stilvallende computers en plotseling tóch niet beschikbare tijdslots.

Vogelhuisje

Een beetje te verwachten was het wel: uit onderzoek bleek onlangs dat van alle winkels die wegens de lockdown gesloten zijn, consumenten de Action het meest missen. Van de deelnemers noemde 14,9 procent de Action. Andere winkels die worden gemist zijn de Hema (5,1 procent) en Ikea (1,6 procent).

In de praktijk is 600 seconden winkelen in de Action een onrustige ervaring. Het verdienmodel van de keten, waar je volgens een collega heen gaat voor een tube lijm en weer buitenkomt met een vogelhuisje, een handige mat voor op het balkon, drie flessen shampoo en een neushaarknipper, is niet ingericht op een strak gericht aankoopproces.

Dat er na vijf minuten een waarschuwing klinkt (‘u heeft nog vijf minuten’) en je met nog twee minuten te gaan te horen krijgt dat je toch echt moet gaan afrekenen, maakt onbekommerd struinen langs de afdruiprekken onmogelijk. Wel fijn: je hebt alle, álle, ruimte. Waar het normaal ongemakkelijk druk is in de Action, kun je nu met je karretje geen schade aanrichten, al zou je willen.

Autoluchtverfrisser moet je toch even ruiken

Andere klanten ervaren hetzelfde onrustige gevoel. Wat de meesten dan weer niet belemmert om met volle tassen weer naar buiten te komen. Iraisha Mahboeb heeft een bal, een enorme hoeveelheid kaarsen en natuurlijk ‘het nodige foliegebeuren’. “Voor mij is dit echt wel een essentiële winkel.”

Haar vriend Raoul Ali Hoesein, die een tijdslotje later heeft gepakt en buiten staat te wachten, is vooral op zoek naar ‘iets voor de auto’. Wat dan? “Zo’n luchtverfrisser. Die kon je ook met click & collect wel kopen, maar dat is toch iets wat je wilt ruiken voordat je het koopt.” Werkt het, op deze manier? “Het werkt. Natuurlijk is het niet zo lekker ontspannen als gewoon winkelen, maar je moet iets in deze tijden.”

‘Een gezellig praatje met de verkopers heb ik erg gemist’

Meubelwinkel Fést in de Van Woustraat heeft stipt om tien uur al een klant. Bij de ingang staat verkoper Lisa Meijer om de vrouw te verwelkomen. “We zijn onwijs blij dat we op deze manier aan de slag mogen. Het is lastig uit te leggen hoe een bepaalde bank zit, omdat de klant dat zelf moet ervaren. Voor iedere bezoeker hebben we een uur ingepland. Dit betekent dat we echt de tijd kunnen nemen; deze week zijn we al volgeboekt.”

“Meteen na de persconferentie heb ik een afspraak gemaakt,” vertelt Anna Lovett in de ingang van de meubelzaak. “Omdat ik ga verhuizen, ben ik met spoed op zoek naar een bank. Als je online bestelt, heb je vaak te maken met lange levertijden. Daarnaast is het fijn om de bank uit te proberen en de kleuren in het echt te bekijken.”

Winkelmedewerker Danielle Baars van de Hunkemöller in de Ferdinand Bolstraat doet het anders met de tijdsloten. De winkel heeft voor elk bezoek twintig minuten ingepland. Voor kleding ophalen en terugbetalen tien minuten. “We moeten als personeel even schakelen, omdat het een andere manier van werken is. Maar klanten zijn tot nu toe erg blij. We zijn als winkel weer een stapje verder.”

Uitverkoop

Verderop in de Gerard Doustraat loopt Carlijn Treep de Scotch & Soda binnen. “Online bestellen is toch een hele andere ervaring. Op de webshop van het kledingmerk zag ik een mooie jas in de uitverkoop. Voordat ik het kledingstuk koop, wil ik weten hoe de jas mij staat. Ik ken het personeel van de winkel. Een gezellig praatje maken met de verkopers heb ik erg gemist.”

Tegenover de Scotch & Soda zit kledingwinkel Goosecraft. “Helaas hebben we nog geen klant gezien,” vertelt verkoper Nina de Bruijn. “We hopen op voorbijgangers die een afspraak maken voor aankomende week. Ik verwacht dat er nog wel wat klanten bij ons aankloppen om een afspraak te maken.”

(Anna Livia de Kort)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden