Tunnels 11.000 keer dicht door te hoge trucks

Bijna 11.000 keer probeerde vorig jaar een te hoge vrachtwagen een tunnel in te rijden en ging de tunnel dicht. De Coentunnel en de Zeeburgertunnel staan in de top 5 zwaarst getroffen tunnels.

Een vrachtwagen in de Coentunnel. Beeld anp
Een vrachtwagen in de Coentunnel. Beeld anp

Dat meldt Rijkswaterstaat maandag.

Tunnels zijn uitgerust met detectiesystemen, een soort meetlat vóór de tunnel. Wanneer het systeem registreert dat een vrachtauto hoger is dan 4 meter, krijgt de chauffeur aanwijzingen om de tunnel te mijden en de weg te verlaten.

Wanneer de chauffeur toch doorrijdt, gaat de tunnel dicht. Vervolgens moet de vrachtauto worden weggehaald. Dit kost 10 tot 20 minuten per keer en leidt vaak tot files.

Campagne
De zwaarst getroffen tunnel was de Velsertunnel. Vorig jaar was het daar 8677 keer raak. In de top vijf staan verder: Coentunnel (1249 keer), Drechttunnel (438), Zeeburgertunnel (326) en Swalmentunnel (146). Eerder dit jaar werd al bekend dat 24 keer per week een te hoge vrachtwagen de Coentunnel in rijdt.

Rijkswaterstaat is samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN) een campagne begonnen om chauffeurs erop te wijzen dat ze de hoogte van hun vrachtwagen meten. Dat gebeurt via een informatieve flyer en door middel van filmpjes, in vier buitenlandse talen. Veel stremmingen worden namelijk veroorzaakt door buitenlandse chauffeurs.

165 miljoen per jaar
Als een tunnel dichtgaat vanwege een te hoge vrachtwagen kan de chauffeur een boete krijgen van gemiddeld 900 euro. Maar dat staat niet in verhouding tot de economische schade die door de files ontstaat.

Volgens berekeningen van hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft is de economische schade zeker 165 miljoen euro per jaar.

Rijkswaterstaat is tevreden over een proef met fotoborden die is gehouden bij de Velsertunnel. Een chauffeur van een te hoge vrachtwagen ziet een grote afbeelding van zijn eigen truck en kan dan op tijd een afslag nemen. Het is de bedoeling dat die waarschuwingsborden ook bij andere tunnels worden geplaatst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden